Goodwood je odao počast jednom od najpoznatijih proizvođača sportskih vozila u svijetu – Porscheu – i to svojom središnjom atrakcijom na Festival of Speed 2018. koji se održao od 12. do 15. srpnja ove godine.
Na tom su se slavlju s mnogo poznatih lica iz javnosti povodom 70. obljetnice proizvodnje prvog vozila, koje je 1948. godine nosilo poznato njemačko ime, mogli vidjeti brojni primjerci cestovnih i sportskih vozila iz sedam desetljeća koji su sudjelovali na demonstracijskim vožnjama po poznatoj brdskoj stazi Goodwood Hill. U većini slučaja za volanom su bile moto sport ličnosti Porschea iz prošlosti i sadašnjosti naglasivši time neponovljivi obiteljski duh koji sve do danas krasi tvrtku Porsche.
Svjetski poznati Porsche muzej okupio je zapanjujući postav od sedam ikona iz svoje kolekcije u Stuttgartu koji je odveo posjetitelje na vizualno putovanje kroz evoluciju sportskog vozila. Za predvođenje te povorke muzej je poslao vrlo poseban, originalan Porsche u Goodwood. Model 356 ‘Nr.1’ Roadster kojemu je dodijeljena homologacija 8. lipnja 1948. godine imao je svoj debitantski nastup u Velikoj Britaniji na skupu Festival of Speed. Kao prvo sportsko vozilo Porschea ovaj model zauzima posebno mjesto u povijesti tvrtke.
Vlasnici vozila i entuzijasti učili su o ranim počecima onoga što se u tom vozilu može nazvati DNK-om Porschea: prije svega središnje postavljen motor, dizajn bokser motora, dva sjedišta i laka konstrukcija koji osiguravaju najviše moguće performanse i učinkovitost.
Ovom upečatljivom automobilu pridružili su se sukcesivni primjerci istaknutih Porsche sportskih vozila u dnevnoj povorci na Goodwood Hillu.
1964 911 – 57. primjerak ikada proizveden i najstariji primjerak ikonskog kupea koji je u vlasništvu muzeja.
1973 911 Carrera RS – originalni RS (za RennSport, ili trkaći sport) 911 i utemeljitelj RS legende koja utjelovljuje Porscheov prijenos tehnologije sa staze na cestu.
1987 959 – jedan od originalnih supersportskih vozila s horizontalnim šestocilindričnim stražnjim biturbo motorom koji pokreće sva četiri kotača putem naprednog prijenosnog sustava i prilagodljivim ovjesom.
1997 ‘Tip 993’ 911 Turbo – opremljena s horizontalnim šestocilindričnim biturbo moto- rom s 400 KS, 911-ica „tipa 993“ nagovijestila je novu eru turbo performansi 911 s pogonom na sva četiri kotača.
2003 Carrera GT – Porsche je tijekom godina proizveo supersportsko vozilo svoje generacije te sa svojim na trkaćoj stazi ispitanim V10 motorom i voznim postoljem od karbonskih vlakana Carrera GT i dalje postavlja mjerilo za intenzivno iskustvo vožnje.
2015 918 Spyder – automobil koji je učinio više da dokaže svoju hibridnu snagu mogao je doseći zapanjujuće performanse i visoku učinkovitost, 918 Spyder kombinirao je 608 KS snažni V8 benzinski motor s 286 KS dobivenih iz dva električna motora kako bi podigao standard supersportskog vozila u nove visine.
Tu su i daljnja blaga muzeja koja su vodila posjetitelje kroz najistaknutije trenutke iz 70 godina Porsche sportskih vozila na trkaćoj stazi koji su ih svakodnevno doveli do demonstracija na Goodwood Hill.
1962 804 – u srpnju 1962. godine Dan Gurney je u ovom automobilu osvojio Veliku nagradu Francuske. Sa samo 461 kilogramom ovo vozilo lake konstrukcije s jednim sjedištem i 185 KS snažnim horizontalnim osmocilindričnim motorom bilo je jedino trkaće vozilo Formule 1 koje je Porsche u cijelosti razvio i konstruirao.
1974 911 Carrera RSR Turbo – 500 KS snažni RSR bio je prvi 911 s tehnologijom turbopunjača i doveo je do razvoja cestovnog vozila 911 Turbo. Ovaj automobil zauzeo je nezaboravno drugo mjesto na Le Mansu 1974. godine. Vozač Gijs van Lennep (NL) ponovo će se ujediniti s ovim vozilom u Goodwoodu.
1978 935/78 ‘Moby Dick’ – prvo Porscheovo trkaće vozilo s vodom hlađenim glavama cilindra, ovo trkaće vozilo 935 čiji se razvoj temeljio na 911-ici i posjeduje 845 KS utrkivao se samo dva puta, u Silverstoneu i Le Mansu, ali njegov distinktivan aerodinamičan dizajn (i rezultirajući nadimak) osigurao mu je od tada poziciju miljenika među obožavateljima.
1984 911 SC ‘Paris Dakar’ – utrka Pariz-Dakar 1984. godine vodila je napornom rutom kroz Obalu bjelokosti, Gvineju, Sierra Leone i Mauretaniju. To je bilo testno polje za buduće cestovne i trkaće tehnologije, a 911 SC nastavljao je u svom naumu osvojiti klasu za sebe.
1986 961 – jedini Porsche sa stalnim pogonom na sva četiri kotača koji je ikada krenuo sa startne pozicije u Le Mansu, 961 izveden je iz modela 959. Zamišljen kao intenzivni test za biturbo motor s vodom hlađenim četveroventilnim glavama cilindra, ovaj automobil je pobjednik u svojoj klasi u 24-satnoj utrci.
1987 962 – Porsche sportska vozila tipa 956/962 osvajaju između 1982. i 1994. godine sedam puta Le Mans i postaju legendom moto sporta. Ovo vozno postolje odvelo je do osvajanja utrke u Le Mansu 1987. godine, a Derek Bell (VB), koji je te godine odnio pobjedu zajedno s Hansom Stuckom i Alom Holbertom, ponovo je ujedinjen s tim automobilom u Goodwoodu.
1988 2708 Indycar – prvi Porsche s jednim sjedištem od modela 804 iz 1962. godine, model 2708 konstruiran je za US CART Championship, uključujući utrku Indianapolis 500. S pogonom od 2,65-litrenog V8 motora s turbopunjačem koji proizvodi 750 KS, ova američka Porsche avantura okusila je pobjedu s Teom Fabijem na Mid-Ohio u 1989. godini, ali na koncu sezone 1990. godine tvrtka se povlači iz CART serije.
1994 Dauer 962 GT Le Mans – Porsche se uključio u novu GT1 klasu u Le Mansu s modelom „Dauer 962“ koji je imao i dozvolu za cestovnu upotrebu. Ovo vozilo koje je konstruirao Porsche pristupilo je 24-satnoj utrci s timom Joest da bi je kasnije i osvojio.
1998 GT1 ’98 – Model GT1 ’98 bio je prvo Porscheovo trkaće vozilo s voznim postoljem od karbonskih vlakana te je 1998. godine pobjedom u Le Mansu proslavio svoju 50- godišnju obljetnicu.
2000 LMP 2000 – prvi je puta predstavljen javnosti i postao je nasljednikom modela GTI ’98, a upario je vozno postolje od karbonskih vlakana s V10 motorom. Zbog izmjena regulacija obustavljen je program, ali tehnologija je nastavljena u obliku cestovnog vozila Carrera GT.
2007 RS Spyder – osvaja prvu svoju utrku krajem 2005. godine, ovo otvoreno sportsko vozilo u sljedeće je tri godine osvojilo sva četiri naslova prvaka na ljestvici vozača, tima, voznog postolja i motora u svojoj klasi u američkoj seriji Le Mansa. A atmosferski V8 motor uživao je daljnje priznanje kao osnova za supersportsko vozilo 918 Spyder Hybrid.
919 Hybrid Tribute turneja
Nedvojbeni junak svih okupljenih Porsche automobila bit će fenomenalni 919 Hybrid Evo. Prije nepuna dva tjedna Porscheov test vozač Timo Bernahrd (DE) nadmašio je 35 godina stari rekord u jednom krugu oko Nordschleife na Nürburgringu za volanom ovog ultimativnog sportskog vozila. Timo je odvozio krug za 5 minuta i 19,55 sekundi s prosječnom brzinom od 233,8 km/h na stazi koju vozači, inženjeri i entuzijasti u jednakoj mjeri smatraju najzahtjevnijom na svijetu. Vozeći Porsche 919 Hybrid Evo nadmašio je prethodni rekord u krugovima koji je postavio njemačka legenda Stefan Bellof 1983. godine u svom Porscheu 956 C za 51,58 sekundi. 919 Hybrid Evo zasniva se na Le Mans prototipu koji je odnio sveukupnu pobjedu u 24 sata Le Mansa i osvojio je FIA svjetsko prvenstvo utrka izdržljivosti u 2015., 2016. i 2017. godini. Tijekom zime oslobođen je od nekoliko ograničenja koja su do tada bila regulirana formalnim moto sport propisima. Stoga pogonski sklop sada razvija 1.160 KS, ukupna masa iznosi tek 849 kilograma, a njegov modificirani (sada aktivni) aerodinamični dizajn u usporedbi s WEC modelom generira preko 50 posto veći downforce. Maksimalna zabilježena brzina na Nürburgringu bila je 369,4 km/h. U svojoj tribute turneji 919 Hybrid Evo već je ranije u travnju postavio nova mjerila na stazi u Spa-Francorchampsu u Belgiji. Švicarac Neel Jani – pobjednik Le Mansa i prvak Svjetskih utrka izdržljivosti za Porsche u 2016. godini – postavio je na Grand Prix stazi (7 km) vrijeme jednog kruga od 1 minute i 41,77 sekundi s čime je nadmašio prethodno postavljen rekord Mercedesovog GP vozača Lewisa Hamiltona iz 2017. go- dine za 0,783 sekunde. Neel Jani predstavio je 919 Hybrid Evo na Goodwood Festival of Speed.
Porsche tradicija uspjeha na utrkama 24 sata Le Mansa nastavljena je na skupu Festival of Speed proglašenjem pobjednika GTE Pro klase u utrci 2018. – tvorničkog Porschea 911 RSR „Pink Pig“. Test vozači Kévin Estre (F) i Laurens Vanthoor (B), koji su se tek vratili s uzbudljive utrke u Francuskoj u izazivačkom vozilu koji je inspiraciju pronašao u poznatom Porscheovom trkaću 917, također su odradili svoje vožnje u Goodwoodu. I za kraj Porsche moto sport piramide tu je bilo najnovije trkaće vozilo 911 GT3 Cup s Porsche Carrera Cup u Velikoj Britaniji. Obilježen vrlo uskom povezanošću s 911 GT3, trkaće vozilo GT3 Cup s cestovnim vozilom zajednički ima 4,0-litreni horizontalni šestcilindrični motor. Njime je u Goodwoodu upravljao juniorski Porsche Carrera Cup GB vozač utrka, 17-godišnji Dan Harper.
Najnovija Porsche sportska vozila u akciji
Događaj Supercar Run bio je glavna atrakcija na Festival of Speed na kojemu su pred- stavljena najbrža i najekskluzivnija cestovna sportska vozila. Među njima najistaknutiji je 911 Speedster Concept, konceptna studija otvorenog sportskog vozila spremnog za cestovnu upotrebu. On stvara most između prvog proizvedenog Porschea 356 ‘No.1’ Roadster i Porsche vozila kakve ih danas poznajemo. Zahvaljujući svojim purističkim konceptnim dizajnom 911 Speedster Concept ne reflektira samo srž marke Porsche na vrlo precizan način, nego istovremeno naglašava strast i entuzijazam za vožnju sportskih vozila što obilježava samu tvrtku. Princip prijenosa tehnologije sa staze na cestu u Porscheu osigurava da se na stazi dokazani razvoji mogu primijeniti kod svakodnevnog užitka u cestovnoj vožnji. Najnoviji 911 GT3 RS svoju tehnologiju atmosferskog horizontalnog 4,0-litrenog motora sa šest cilindara i visokim okretajima dijeli zajedno s trkaćim vozilima 911 Carrera Cup i RSR, a dinamika vožnje na stazi također je znatno zaoštrena. Kao najsnažniji 911 ikad, 911 GT2 RS taj koncept prenosi na novu razinu s horizontalnim biturbo 3,8-litrenim motorom sa šest cilindara koji postiže 700 KS i sposobnost da zaokruži Nordschleife na Nürburgringu za 6 minuta i 47 sekundi.
U kategoriji „Prvi pogled“ predstavljen je najnoviji 718 Cayman GTS. Sa središnje po- stavljenim horizontalnim bokser motorom s četiri cilindra jasno je vidljiva povezanost s prvim sportskim vozilom Porschea – no, najnovija tehnologija s turbopunjačima pruža suvremene razine performanse i učinkovitosti. Inkluzivnost najnovijih Porsche modela naglašeno je debitantskim nastupom najnovijeg Cayenne Turbo koji pruža iskustvo sportskog vozila za pet osoba – a pokreće ga 550 KS snažni biturbo V8 motor.
Dinamična predstavljanja Cayennea u Porsche iskustvenom centru u Goodwoodu
Porsche Cayenne sa svojim je sportskim voznim postoljem usmjerenom na vozača dizajniran za kombiniranje vožnje sportskog vozila s dodatnom svestranošću za pokrivanje svih vrsta terena. Posjetitelji na Festival of Speed mogli su osobno doživjeti snagu ovog najsvestranijeg Porsche sportskog vozila od tamošnjih savjetnika za vožnju u Porsche iskustvenom centru u Silverstoneu koji su predstavljali performanse i način rukovanja Cayennea na posebno dizajniranoj dinamičkoj stazi koja je postavljena oko Porsche iskustvenog centra u Goodwoodu.
Misija: sportsko vozilo budućnosti
Posjetitelji su na izložbenom prostoru Porsche iskustvenog centra također mogli nazirati budućnost Porsche sportskih vozila prikazivanjem konceptnog vozila Mission E 2015. Konceptno vozilo Mission E proslavilo je svoju premijeru u rujnu 2015. godine na Međunarodnoj izložbi automobila (IAA) u Frankfurtu, a zeleno svjetlo za proizvodnju dobilo je ubrzo nakon toga. U skladu s njegovim sportskim duhom „E-performansi“ ovaj tehnološki pionir kombinira izvanredne performanse vožnje s naprednom praktičnosti u svakodnevici. Objavljeno je 8. lipnja da će serijska verzija novog električnog sportskog vozila na baterije, lansiran pred kraj ovog desetljeća, nositi naziv Taycan. Ovaj model s četvora vrata opremljen je dvama permanentno uzbuđenim sinkronim električnim motorima sa snagom sustava od preko 600 KS (440 kW). Vozilo stoga postiže ubrzanje od 0 do 100 km/h za manje od 3,5 sekundi i do 200 km/h u manje od 12 sekundi. Bit će omogućen doseg od preko 500 kilometara u skladu s Novim europskim ciklusom vožnje (NEDC). Litij-ionske baterije koje su integrirane u dno vozila nakon samo 15 minuta punjenja raspolažu s dovoljno snage za 80 posto dosega, i to putem napona sustava od 800 V i 350 kw snažnom mrežom za brzo punjenje.
25 godina skupa Goodwood Festival of Speed
Svečanosti povodom 70. obljetnice Porsche sportskih vozila u Goodwoodu idu ruku pod ruku s 25. obljetnicom tamošnjeg skupa Festival of Speed. Legendarna marka do danas je bila zastupljena na svakom Goodwood Festivalu, od prvog događanja 1993. godine – kada se pojavilo neočekivanih 27.500 entuzijasta – do gotovo 200.000 posjetitelja koliko ih je prošle godine sudjelovalo na najvećem slavlju automobilske kulture u svijetu. Svejedno da li u cestovnom ili trkaćem obliku na ispitnoj stazi od 1,87 kilometara na Goodwood Hillu, klizeći u stranu po šljunkastom Forest Rally Stage, mirno pozirajući na natjecanju Cartier Style et Luxe Concours Lawn ili u okviru redovitih demonstracija i izložbi, Porsche je odigrao ključnu ulogu u promoviranju skupa Festival of Speed na karti događanja tijekom proteklog četvrt stoljeća.
„70 godina Porsche sportskih vozila“ – posebna izložba i brojne aktivnosti
U ovoj posebnoj izložbi u Porsche muzeju tvrtka predstavlja brojne priče i prekretnice kojima je Porsche u velikoj mjeri obilježio razvoj sportskog vozila od 1948. godine do danas. Pri tome su u središtu istaknuta razvojna dostignuća Porschea u proteklih sedam desetljeća. Proizvođač sportskih vozila odaje počast obljetnici brojnim aktivnostima u 2018. godini u cijelom svijetu. Uz Festival of Speed obljetnica će se također obilježiti još jednim istaknutim događanjem od 27. do 30. rujna na „Rennsport Reunion“ u Kaliforniji. Obljetničke aktivnosti bit će okrunjene koncertom „Sound Night“ koji će se po prvi put održati u Porsche Areni u Stuttgartu 13. listopada.