Kia je na nedavno otvorenom salonu automobila u Detroitu, gdje tradicionalno caruju američki proizvođači automobila, premijerno predstavila Kiju Stinger. Radi se o sportskoj limuzini s 5 sjedala koja će redefinirati klasu u kojoj trenutno dominiraju europski brandovi. Stinger obećava najveće performanse u povijesti Kije te je podržan najdužim europskim tvorničkim jamstvom, koje garantira kvalitetu i pouzdanost.
Vrhunska Kia kvaliteta dizajnirana u Frankfurtu, razvijena na Nürburgringu
Kia Stinger je u trenutku prepoznatljiv kao direktna evolucija prethodnih koncepata nastalih pod dirigentnom palicom Petera Schreyera, Kijinog glavnog dizajnera i već neko vrijeme jednog od trojice predsjednika korporacije, te njegovog nadarenog tima iz Kijinog dizajnerskog centra u Frankfurtu. Za razvoj voznih mogućnosti i upravljivost modela pobrinuo se Albert Biermann, voditelj Kijinog odjela za testiranje vozila i razvoj snažnijih vozila, koji je sa svojim timom razvijao vozilo u glavnom R&D centru u Namyangu (J. Koreja) i na čuvenom njemačkom trkalištu Nürburgring.
Kia Motors ispunjava obećanje o serijskoj proizvodnji koncepta GT
Ali što je ustvari pravi gran turismo? To pitanje je bilo osnova za dugogodišnje putovanje, koje je započelo 2011., kada je na salonu u Frankfurtu predstavljen koncept GT. Iako svaka Kijina dizajnerska studija ima određenu svrhu, koncept GT je u široj javnosti više shvaćen kao san, jer se na kraju krajeva radilo o brandu koji je poznat po masovnoj proizvodnji vozila s dobrom vrijednošću za svoju cijenu. Ipak, GT je potaknuo strast, koja je u narednih pet godina san pretvorila u javu. Nakon što je upaljeno zeleno svjetlo za Stinger, gran turismo postao je misija i počeo je razvoj modela. S obzirom na to da se radi o Kiji to je značilo da dizajn mora biti odvažan. I bio je. Da mora biti okretan i brz, ali istovremeno luksuzan i tih. Morao je omogućiti optimalni balans između vožnje i upravljivosti na jednoj strani i komfornog prijevoza pet osoba i njihove prtljage na drugoj. Morao je biti mnogo stvari, ali najviše od svega morao je biti autentični gran turismo. I jest.
Dizajn
Pošto pretvaranje koncepta u serijsko vozilo nije mačji kašalj Schreyer se obratio Kijinom dizajnerskom centru u Frankfurtu – mjestu rođenja koncepta GT – kako bi Stingeru udahnuli život. “Kod pravog gran turisma, automobila za duge vožnje, ne radi se na najvećoj snazi, tvrdoj dinamici i brutalnom stilu na račun luksuza, udobnosti i slave,” rekao je Gregory Guillaume, Kijin glavni dizajner za Europu. “Stinger nije namijenjen tome da prvi stigne na cilj. To je automobil kod kojeg je važno putovanje. Radi se o strasti.” Stinger zrači mišićavim samopouzdanjem – od mekog prednjeg dijela do vitkih bokova i jakih bedara. Srž njegove pojave na cesti su dimenzije prilagođene zadnjem pogonu; dug poklopac motora i kratak prednji prevjes, dug međuosovinski razmak, koji omogućuje prostranu kabinu te dug zadnji prevjes s moćnim ramenima. Stingerov stav i vizualni balans stvoreni su kako bi vozilu dali otmjenost i sportski duh umjesto mladenačke agresivnosti.
Šasija
Kad je Albert Biermann, koji je u prosincu 2014. iz BMW-ovog odjela M došao u Kiju, prvi put ugledao Stingera činilo mu se da auto mora proizlaziti iz osjećaja za volanom. “Smatram da je Stinger za Kia brand nešto kao poseban događaj,” kaže Biermann. “Jer nitko od Kije ne očekuje takav automobil, ne samo zbog toga kako izgleda nego i zbog toga kakav osjećaj u vožnji donosi. To je nešto sasvim drugo.” S 2.905 mm Stingerov je međuosovinski razmak duži od konkurenata kao što su Audi A4, Infiniti Q50, Lexus IS, BMW 4 Gran Coupe ili čak Lexus GS i Mercedes CLS. Model je i duži (4.830 mm) i širi (1.870 mm) od konkurenata u klasi, što mu omogućuje iznimnu prostranost u kabini. Stingerov prtljažni prostor je također veći nego kod većine u klasi i ima dovoljno prostora za odlaganje putničkih kovčega ili opreme za golf, a na raspolaganju je i električno otvaranje i zatvaranje prtljažnih vrata. Stinger je postavljen na šasiji, koja je 55% izrađena od naprednog vrlo čvrstog čelika (AHSS). Ta tvrdoća između ostalog pozitivno utječe na smanjenje buke i vibracija u kabini. Ovjes – sprijeda MacPhersonove opružne noge, a straga multilink – vozaču nudi optimalan odaziv. U Kiji premijerno predstavljaju elektronički prilagodljivo djelovanje podvozja (Dynamic Stability Damping Control). Iako se Stinger uvijek ponaša predvidljivo i u skladu s vozačevim odazivom, u zavisnosti od uvjeta i načina vožnje, može se podesiti za živahniju vožnju u zavojima jer sustav u tom slučaju malo olabavi prednje amortizere i ukruti zadnje. Upravo suprotno djeluje sustav pri vožnji velikom brzinom – tada je vozilo stabilnije zahvaljujući krućim prednjim amortizerima i mekšim zadnjim. Sustav vozaču omogućava biranje nekog od pet načina: Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart (premijerno u Kiji). Električni servo volan standardno je postavljen direktno na letvi volana (R-MDPS), što omogućuje direktniji odaziv i smanjuje neželjene vibracije, koje se prenose preko šipke. Tvrdoća volana je također podesiva na pet načina.
Pogonski sklop
Ako šasija predstavlja kičmu gran turisma, onda pogonski sklop predstavlja njegovo srce. Kupci će moći birati između 2 turbo motora – oba ispod izdužene haube postavljena uzdužno. Iako podaci o motorima još nisu sasvim konačni, već sada je poznato da 2,0-litarski turbo četverocilindraš Theta II proizvodi 255 KS pri 6.200 okretaja u minuti. Najveći okretni moment je 353 Nm, koji je raspoloživ od 1.400 do 4.000 okr./min. Još snažniji je 3,3-litarski twin-turbo V6 Lambda II motor snage 365 KS pri 6.000 okr./min i okretnim momentom 510 Nm između 1.300 i 4.500 okr./min. Očekivano ubrzanje 6-cilindraša od 0 do 100 km/h je 5,1 sekunda, a maksimalna brzina 269 km/h. Stinger predstavlja 2. generaciju 8-stupanjskog automatskog mjenjača za zadnji pogon. Mjenjač koji je bio prvi put predstavljen u luksuznoj limuzini K900 – plod Kijinog vlastitog razvoja – vozačima nudi glatko mijenjanje brzina i minimalnu potrošnju goriva. Prvi put Kia nudi pretvarač okretnog momenta CPA (Centrifugal Pendulum Absorber) – uobičajeniji kod avionskih i trkaćih motora – koji smanjuje torzione vibracije na pogonskom sustavu. Vozači mogu birati između automatskog i ručnog mijenjanja brzina pomoću ručica pored volana. Kao i kod ovjesa i upravljivosti vozač može birati jedan od pet načina vožnje. Tome je prilagođeno i djelovanje – dodavanje ili oduzimanje gasa. Stinger je Kijina prva limuzina sa zadnjim pogonom i pogonom na sva četiri kotača. Varijante sa zadnjim pogonom će imati mehaničku blokadu diferencijala, koje će biti zadužena za raspoređivanje snage na zadnjim kotačima, dok će AWD varijante imati novi sustav DTVC (Dynamic Torque Vectoring Control), koji prati vozačeve inpute i uvjete vožnje te automatski raspoređuje snagu i kočionu silu na odgovarajući kotač s namjenom održavanja zadanog smjera. 2,0-litarski turbo 4-cilindraš je obuven u pneumatike dimenzija 225/45R-18, a 3,3-litarski 6- cilindraš će imati prednje pneumatike dimenzija 225/40 R19, a straga 255/35 R19. 6-cilindraš je standardno opremljen s Brembo kočnicama – sprijeda s četiri klipa, a straga s dva.
Napredne tehnologije i udobnost
Već dugo je poznato da Kia strankama pruža luksuznu opremu i daje mnogo više od očekivanja kupaca, zato Stinger nastavlja tu tradiciju. Multifunkcijski sustav asistencije ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) udružuje sve napredne funkcije koje vozaču olakšavaju vožnju i povećavaju užitak u vožnji. Američka uprava za sigurnost u prometu (NHTSA) ocijenjuje da je za 100.000 prometnih nesreća u SAD-u direktni uzrok umor vozača. Zbog toga godišnje pogine oko 1.550 osoba, a 71.000 ih je povrijeđenih. Kijin prvi sustav za upozoravanje vozača na dekoncentriranost DAA (Driver Attention Alert) pomaže kod savladavanja dekoncentracije ili pospanosti tijekom vožnje. Sustav prati broj inputa vozila i vozača i u slučaju da detektira osjetno smanjenju vozačevu koncentraciju zvučnim upozorenjem i grafičkim prikazom na mjeraču vozača upozorava da je potrebno napraviti pauzu. Sustav za spriječavanje sudara FCA (Forward Collision Assistance) s ugrađenim automatskim kočenjem u nuždi AEB (Autonomous Emergency Braking) s detekcijom pješaka može detektirati eventualni sudar s drugim vozilom ili pješakom i pomaže kod zaustavljanja vozila. Napredni radarski tempomat (ASCC) održava unaprijed određenu udaljenost od Stingera do vozila ispred i u slučaju zgusnutog prometa može u potpunosti zaustaviti vozilo. Sustav za održavanje vozila unutar vozne trake (LKA) aktivno prati položaj vozila i zvučnim upozorenjem upozorava vozača te okretanjem volana održava željeni položaj vozila. Sustav za praćenje poprečnog prometa kod vožnje unazad RCTA (Rear Cross Traffic Alert) na parkiralištu skenira područje iza vozila i u slučaju detekcije poprečnog prometa zvučnim upozorenjem upozorava vozača. Povezivost, zabava i putne informacije vozila također su važni kao i dinamične vozne osobine, zato Stinger dolazi na tržište s najnovijim infotainment sustavima. Po visini podesiv, zaslon u boji na vjetrobranskom staklu, (HUD) vozaču nudi ključne informacije, kao što su npr. brzina, navigacija zavoj za zavojem, podešavanje audio sustava i tempomata te upozoravanje na mrtve kutove. Stinger je standardno opremljen s bežičnim punjenjem mobilnog telefona i Bluetooth upravljanjem bez ruku, dok se do većine ostalih podsustava pristupa preko prekidača na upravljačkom obruču. Duga putovanja su zaštitni znak vlasnika vozila gran turismo, zato su na raspolaganju tri vrhunska audio sustava, koji unutrašnjost vozila pretvaraju u koncertnu dvoranu. Osnovni audio sustav namijenjen 2,0-litarskom turbo motoru uključuje 6 zvučnika i 7-inčni zaslon osjetljiv na dodir s najnovijom varijantom Kijinog sustava UVO. Uz 3,3-litarski twin turbo motor standardno dolazi 9 zvučnika i vanjsko pojačalo. Vrh ponude predstavlja premium audio sustav Harman/Kardon snage 720 vati s vanjskim pojačalom, koji omogućuje kristalno čist zvuk. Sustav nudi 15 zvučnika i ispod svih sjedala smještene subwoofere (prvi put u Kiji), tehnologiju Clari-FiTM, koja obnavlja audio datoteke oštećene prilikom procesa digitalne kompresije. Ova tehnologija vraća hi-fi iskustvo slušanja bilo kojeg digitalnog izvora. Sustav je opremljen i najnovijom generacijom tehnologije QuantumLogicTM Surround Sound, koja izdvaja signale iz originalnog snimka i onda ih autentično, višedimenzionalno emitira u obliku čistog, punog zvuka.
Serijska proizvodnja Stingera počinje sredinom godine, a u Europi i kod nas ga očekujemo krajem godine.