Dizajniran u Frankfurtu, testiran na Nürburgringu

Kia Stinger, fastback sportska limuzina visokih performansi, vjerno slijedi dizajn i inženjersku konstrukciju koncepta Kia GT iz 2011. godine, a radi se o najsnažnijem serijskom vozilu u povijesti ovog brenda. Stinger utjelovljava duh povijesnih grand tourera – snažnih, elegantnih automobila, koji sa stilom prevoze vlasnike, pri visokim brzinama. U svakoj fazi razvoja inženjeri su se pobrinuli da je Stinger dizajniran i napravljen da bude pravi gran turismo. Novi model donosi izgled za kojim se okreću glave, dovoljno prostora za 5 osoba i njihovu prtljagu, te stabilnu, bezbrižnu vožnju, izvanrednu upravljivost i pogon na stražnje kotače. Od koncepta do serijske proizvodnje Kijin je koncept GT dobio ime ‘Stinger’ po uzoru na koncept GT4 Stinger, premijerno predstavljen na Salonu u Detroitu 2014. godine. Dok je automobil pravi GT ime Stinger podsjeća na brzinu i uzbuđenje – dvije ključne karakteristike, koje možemo naći u ovom serijskom modelu.

Tri motora: dizelski 2,2-litreni i benzinski 2,0 i 3,3-litreni motor

Stinger će biti raspoloživ s tri motora: ulaznica u Stingerov svijet je 2,0-litreni turbo benzinski motor, a najsnažniji je 3,3-litreni twin-turbo V6 dok je onim štedljivijim kupcima namijenjen 2,2-litreni turbodizel, koji će se prodavati samo u Europi i Južnoj Koreji. Stinger je rezultat Kijinog višegodišnjeg rada na području dizajna i razvoja. Šest godina nakon što je najstariji korejski proizvođač automobila samouvjereno razotkrio koncept GT, Stinger je već krajem 2017. stigao na ceste diljem Europe.

Dizajn

Put od koncepta do serijskog vozila nije jednostavan. Kijin dizajnerski centar u Frankfurtu – ujedno i mjesto rođenja koncepta GT iz 2011. – najzaslužniji je za nastanak Stingera. Kao što je bio slučaj proteklih 11 godina i kod nastanka ovog modela glavnu riječ imao je Peter Schreyer, voditelj dizajna i predsjednik korporacije Kia Motors, uz svoju desnu ruku, Gregoryja Guillaumea, koji je voditelj dizajna u Kia Motors Europe. Guillaume kaže, “Kia Stinger je pravi gran turismo, namijenjen dugim vožnjama u kojima se uživa. Kod njega se ne radi o sirovoj snazi, ekstremnoj dinamičnosti ili brutalnom stylingu, a sve to pod cijenu luksuza, udobnosti i slave. Kia Stinger ne želi biti prvi u cilju – ovdje se radi o putovanju. Radi se o strasti.” Od njegovog elegantnog prednjeg dijela, preko rastućih bokova, sve do sportskog stražnjeg kraja, Stinger isijava izvanrednu samouvjerenost. Ključ njegove impozantne pojave na cesti su njegove proporcije – dug poklopac motora i kratak prednji prevjes (830 mm), produženi međuosovinski razmak (2.905 mm), što omogućava prostranu kabinu, te dug stražnji prevjes (1.095 mm) sa snažnim, širokim ramenima. Stingerov stav, proporcije i vizualna uravnoteženost su nastali s namjenom pružanja elegancije i sportskosti, a ne zbog agresivnosti ili brutalnosti. Stinger je dug 4.830 mm, a širok 1.870 mm, što znači da je duži i širi od većine sportskih limuzina, što mu omogućava prostranu kabinu i pozamašan prtljažni prostor. S obujmom prtljažnika od 406 litara (VDA) Stinger može primiti dvije putne ili golf torbe, ili četiri do pet manjih torbi za kratka putovanja. Oblik vozila koji podsjeća na bocu Coca-Cole, naglašava vizualnu snagu Stingerovih ramena i fastback siluete. Ostali sasvim korisnih elemenata vanjštine – prednje zračne zavjese, rubovi blatobrana, gladak pokrov podvozja, te integriran stražnji difuzor – pomažu kod aerodinamične učinkovitosti. Na stražnjem kraju smještene su čak četiri metalne ispušne cijevi. Kijina karakteristična prednja maska u obliku tigrovog nosa ponosno stoji između LED prednjih svjetala. Izvedbe GT-Line mogu se pohvaliti kromiranim rubovima motorne maske i donje maske za dovod zraka, kromiranim bočnim otvorima na braniku, kućištu bočnih ogledala i stražnjeg difuzora u crnoj sjajnoj boji. 2,0-litrena T-GDI izvedba ima dvostruku ispušnu cijev, a 18-inčni naplatci dopunjuju vanjštinu GT-Line izvedbi.

Najbolje od najboljeg kod Stingera predstavlja GT izvedba, koja također donosi crne kromirane dodatke i difuzor u crnoj sjajnoj boji, 19-inčne naplatke, LED farove, dvostruku ispušnu cijev i Brembo kočnice s crvenim čeljustima. Vanjštinu gran turisma odlično dopunjuje ambijent u nisko postavljenoj kabini, s dosta spuštenim vjetrobranskim staklom i nešto više postavljenom armaturnom pločom na inače vodoravnoj podlozi. Središnja konzola podijeljena je na dva dijela: prekidači infotainmenta nalaze se ispod velikog zaslona na dodir, dok su prekidači klima uređaja postavljeni još niže. Ispred vozača je debeli, kožom obloženi upravljač– GT-Line i GT izvedbe imaju na donjem dijelu „odrezan“ upravljač u obliku slova D i značku GT-Line ili GT. Polukružni mjerači donose kombinaciju analognih i digitalnih brojača. Veliki brojači zaokruženi su metalnim okvirima i ukrašeni crvenim šavovima. Kolor TFT zaslon između mjerača prikazuje podatke o performansama – npr. G-sila u zavoju i vrijeme kruga – pored pomoćnih informacija kao što su putno računalo, vozačke postavke, navigacija i dijagnostika. Okrugli zračni otvori, za koje su dizajneri našli inspiraciju u zrakoplovstvu, pojavljuju se sprijeda i straga, dok krom s uzorkom satena zaokružuje cijelu kabinu. To stvara osjećaj ugodnog i intimnog prostora. Dug međuosovinski razmak, 4-vratna karoserija i fastback silueta omogućavaju velikodušan prostor za noge za sve putnike, a nizak položaj sjedenja jamči dovoljno prostora za glave svih putnika. U svom najnižem položaju vozač sjedi tek 180 mm iznad ceste – 45 mm niže nego u limuzini Optima – što pruža pravi trkački položaj sjedenja. Stingerova školjkasta, luksuzna sjedala mogu biti presvučena crnom ili smeđom umjetnom kožom, s opcijskom pravom kožom u te dvije boje. GT-Line izvedbe standardno nude crno kožno tapaciranje sa sivim šavovima, dok GT izvedbe dolaze s mekom crnom ekološkom Nappa kožom. Kod GT Line i GT izvedbe na raspolaganju su i 2 paketa boja (sivi i crveni), s dvobojnom kombinacijom (crno-siva ili crno-crvena) tapeciranja sjedala, naslona za glavu i vrata. Stingerovi nasloni za glavu mogu imati ušiven logotip GT-Line ili GT. Kako bi pružili optimalan komfor GT izvedbe nude vozačevo sjedalo s bočnom potporom za leđa u lumbalnom predjelu, koja je podesiva u 4 smjera. Uz doplatu se nudi široki panoramski krovni prozor, koji nudeći više prirodnog svjetla i poboljšavanjem pogleda svim putnicima upotpunjuje ambijent u kabini. GT-Line i GT izvedbe standardno nude crne obloge neba i bočne pragove od nehrđajućeg čelika. Kupci Stingera mogu birati između 9 metalnih i bisernih boja karoserije.

Motori i pogoni

Ispod poklopca motora može biti jedan od tri uzdužno postavljenih turbo motora. Stinger vozačima nudi ugodnu vožnju pri visokim brzinama u pravom gran turismo stilu i trenutna ubrzanja, jer sva tri motora pružaju dovoljno snage i okretnog momenta u širokom intervalu. Prema očekivanjima u Europi će najpopularniji motor biti 2,2-litreni turbodizelski motor, koji proizvodi 200 KS pri 3.800 okretaja u minuti. Njegov najveći okretni moment iznosi čak 440 Nm i to u intervalu od 1.750 do 2.750 okr./min, što vozilu omogućava ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7,7 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 225 km/h. Ulazak u svijet turbo benzinaca počinje sa 2,0-litrenim četverocilindrašem s imenom ‘Theta’, koji proizvodi 255 konjskih snaga pri 6.200 okr./min. Njegov najveći okretni moment – 353 Nm – raspoloživ je od 1.400 do 4.000 okr./min. Stingerov najsnažniji motor je 3,3-litreni twin turbo 6-cilindrični ‘Lambda II’ benzinski motor najveće snage 370 KS pri 6.000 okr./min, okretnim momentom od čak 510 Nm u intervalu od 1.300 do 4.500 okr./min. GT izvedbe uvijek pokreće 3,3-litreni motor s turbopunjačem, koji ubrzava od 0 do 100 km/h za samo 4,9 sekundi, što znači da je to najbrža serijska Kia ikada. S tim motorom Stingerov se brzinomjer zaustavlja na 270 km/h. Stinger donosi 2. generaciju Kijinog 8-stupanjskog automatskog mjenjača, koji je serijski kod svih motora. 8-stupanjski automatik, koji je Kia sama razvila, vozače nagrađuje trenutnim mjenjanjem brzina i manjom potrošnjom goriva. Stingerov mjenjač može se pohvaliti konverterom okretnog momenta CPA (Centrifugal Pendulum Absorber ), koji se koristi u zrakoplovstvu i moto-sportu, a smanjuje torzijske vibracije na pogonskom sklopu. Mjenjač omogućava izbor pet načina mijenjanja brzina i ubrzavanja (kao i načina upravljačke asistencije – vidi dolje), koji vozači biraju u elektronskom meniju (Drive Mode Select). Vozači mogu koristiti unaprijed podešen automatski prijenos ili mogu mijenjati brzine pomoću komandi pored upravljača. Stinger je Kijina prva limuzina, koja nudi stražnji pogon ili pogon na 4 kotača – isto tako nudi unaprijeđene dinamične performanse i u najzahtjevnijim situacijama. U slučaju 4×4 pogona snaga se prijenosi na stražnju osovinu s opcijskom mehaničkom blokadom diferencijala. Takav pogon opremljen je dinamičnom kontrolom vektorskog okretnog momenta DTVC (Dynamic Torque Vectoring Control), koja prati vozačeve inpute i uvjete vožnje te automatski distribuira snagu do odgovarajućih kotača kako bi održao željeni smjer u zahtjevnim voznim uvjetima.

Upravljivost i vozna dinamika

Kia je htjela napraviti automobil, čija će se vozna dinamika odlično dopunjavati s atraktivnim dizajnom. Kako bi ostvarili te želje Stingerovi su inženjeri upravljivost vozila i voznu dinamiku usavršavali na čuvenom njemačkom trkalištu Nordschleife, koje je na glasu kao najopasnije na svijetu. Ne samo tamo nego i tijekom čitavog procesa razvoja modela sve je vodio Albert Biermann, voditelj Kijinog razvoja „performance“ vozila, koji je prije 3 godine došao u Kiju kao voditelj BMW-ovog odjela M. Rigorozna testiranja Stingera, koji je u osnovi još uvijek gran turismo kako zbog oblika tako i zbog svog karatera, imali su cilj napraviti automobil, koji se neće bojati niti jedne ceste. Stingerova karoserija jamči visoku čvrstoću dijelova podvozja i smanjuje buku i vibracije u kabini. Prednje MacPhersonove opružne noge podešene su tako da optimiziraju povratnu informaciju do vozača, dok istovremeno maksimiziraju odaziv na volanu i stabilnost u svim voznim uvjetima. Straga je multilink, koji se može pohvaliti ojačanim stabilizatorom protiv prevrtanja vozila i minimalnim vibracijama karoserije. Stinger donosi i elektronski podesiv sustav ECS (Electronic Controlled Suspension). Sustav, koji se na vozačeve inpute uvijek odaziva predvidljivo, podešava se preko Drive Mode Select-a obzirom na vozne uvjete i vozačev način vožnje. ECS se može koristiti za neovisno podešavanje tvrdoće prednjih i stražnjih amortizera, za vozaču prilagođen način vožnje, odaziv i živahnost. ECS također pomaže vozaču pri omogućavanju predvidljivog smjera vožnje pri vožnju u zavojima. Sustav omogućava podešavanje na način da je prednji ovjes mekši, a stražnji tvrđi, čime se povećava dinamičnost, smanjuje podupravljanje, a moguć je i tvrđi prednji i mekši stražnji ovjes, što spriječava podupravljanje i pruža veću stabilnost. Vozači mogu birati između pet načina vožnje: Eco, Sport, Sport+, Comfort i Smart. ECS je standaran kod GT izvedbi, a opcijski je raspoloživ kod benzinskih GT-Line izvedbi (u ovoj godini će ECS biti na raspolaganju i kod dizelskih GT-Line izvedbi). Na upravljačkoj letvi postavljen servo upravljač (R-MDPS) nudi trenutni odaziv i smanjuje vibracije u odnosu na uobičajene sustave kod kojih je elektromotor servo upravljača postavljen na upravljačkom stubu. Pomoć kod upravljivosti i tvrdoću upravljača možemo podešavati pomoću sustava Drive Mode Select. Na raspolaganju je više opcija aluminijskih naplataka i guma visokih perfomansi. Izvedbe s 2,2-litrenim dizelskim motorom standardno su opremljene gumama dimenzija 225/50R17, a kao opcija su u ponudi 18-inčni naplaci; 2,0-litreni benzinski motor je opremljen gumama dimenzija 225/45 R18. GT-Line izvedbe imaju standardno 18-inčne naplatke (19-inčni kao opcija); GT izvedba kao vrh ponude ima sprijeda 225/40 R19 i straga 255/35 R19. 3,3-litreni V6 ima standardno sportske, ventilirane disk kočnice Brembo (prednje 350 mm, stražnje 340 mm), 4-klipne prednje čeljusti i 2-klipne stražnje čeljusti. 2,0-litreni benzinski motor donosi ventilirane disk kočnice (prednje 345 mm, stražnje 330 mm), dok 2,2-litreni dizel ima sprijeda ventilirane disk kočnice dimenzija 320 mm, a straga 315-milimetarske.

Sigurnost

Stinger nudi Kijine najnovije napredne sustav asistencije ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), koji su dio Kijinog podbranda DRIVE WiSE. Isti utjelovljuje Kijinu filozofiju stvaranja pametnih, sigurnih vozila s aktivnim sigurnosnim tehnologijama, koje su namijenjene izbjegavanju sudara ili barem ublažavanju posljedica sudara. Stinger je standardno opremljen Kijinim pomoćnim sustavom stabilnosti VSM (Vehicle Stability Management), koji jamči stabilnost pri kočenju i skretanju, kao i u slučaju gubitka kontakta s podlogom, a djeluje zajedno sa sustavom stabilnosti ESC (Electronic Stability Control). Ostala DRIVE WiSE pomagala su: sustav za spriječavanje sudara sprijeda FCW (Forward Collision Warning) s prepoznavanjem pješaka; radarski tempomat SCC (Smart Cruise Control) sa sustavom Stop&Go; sustav za održavanje vozila na prometnoj traci LKA (Lane Keeping Assist); sustav za pomoć kod vožnje unatrag (Rear Cross-Traffic Collision Warning); pogled na vozilo iz ptičje perspektive AVM (Around View Monitor) s asistencijom kod parkiranja; sustav za spriječavanje sudara s vozilom u mrtvom kutu BSCW (Blind Spot Collision Warning); sustav za automatsko zasjenjivanje prednjih svjetala HBA (High Beam Assist). Novost u Kiji, koju je prvi dobio Stinger, je sustav DAW (Driver Attention Warning), čiji je cilj spriječiti dekoncentriranu ili pospanu vožnju. U Europi je umor vozača jedan od glavnih uzroka do četvrtine fatalnih saobraćajnih nesreća, dok u SAD-u tamošnji ured za sigurnost u prometu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) konzervativno ocjenjuje da je svake godine čak 100.000 sudara izravna posljedica umora vozača. U SAD-u to ocjenjuju na 1.550 umrlih i 71.000 ozlijeđenih godišnje. Sustav prati više parametara vozila i vozača i u slučaju prepoznavanja nesabranosti vozača, istog zvučnim upozorenjem i grafičnim prikazom među brojačima upozorava da je vrijeme za stanku. Stingerova pasivna sigurnost unaprijeđena je karoserijom, napravljenom od čelika visoke tvrdoće (AHSS) i sa standardnih 7 sigurnosnih zračnih jastuka.

Tehnološka pomagala

Stinger odražava Kijinu usredotočenost na nuđenje najnovijih infozabavnih sustava i tehnologija, koje pomažu vozaču. Po visini podesiv prozirni zaslon HUD (Head-Up Display) vozaču prikazuje vozne informacije na vjetrobranskom staklu (brzinu, navigaciju „turn by turn“, audio, tempomat i upozoravanje na mogući sudar u mrtvom kutu). U središnjoj konzoli nalazi se prostor za bežično punjenje pametnih telefona, dok je tehnologija Bluetooth kod Stingera standardna. Duge vožnje su zaštitni znak gran turismo doživljaja, zato su tri vrhunska audio sustava jamstvo izvrsnog akustičnog ugođaja u svakom kilometru. Osnovni audio sustav donosi 6 zvučnika i 7-inčni heptični zaslon na dodir (vibracije kod svakog pritiska na zaslon), dok kupci mogu izabrati i sustav s 9 zvučnika i vanjskim pojačalom. Vrh Stingerove ponude predstavlja infozabavni sustav s 8,0-inčnim zaslonom na dodir, premium audio sustavom Harman-Kardon s 15 zvučnika snage 720 vati. Harman-Kardon sustav između ostalog donosi par subwoofera, smještenih ispod prednjih sjedala, kao i Clari-FiTM glazbenu tehnologiju obnove audio signala, izgubljenih tijekom digitalne kompresije. Ova tehnologija omogućava audiofilski doživljaj bilo kojeg kompresiranog digitalnog izvora. Sustav nudi i sljedeću generaciju tehnologije QuantumLogicTM Surround Sound, koja izdvaja signale originalne snimke i emitira ih u izvornom, višedimenzionalnom obliku, koji je jasan, profinjen i prepun detalja. Dodatnu udobnost, u svim vremenskim uvjetima, omogućava grijani upravljač, grijana i hlađena prednja sjedala te brisači s kišnim senzorom. Stinger opcijski nudi električno otvaranje prtljažnih vrata, što omogućava automatsko otvaranje pomoću pametnog ključa ili pomoću prekidača u kabini. Prtljažna vrata se automatski otvaraju, kad je vlasnikov ključ u blizini stražnjeg kraja tri sekunde, što je dobrodošlo kada su ruke pune shopping vrećica.

Početak prodaje

Kia Stinger, koji se od rujna 2017. proizvodi u Južnoj Koreji, već se prodaje u našoj zemlji.

 

 

Tags: ,