Nova Mercedes-Benz G-klasa dolazi u top formi. Neovisno o tome radi li se o vožnji po asfaltiranim cestama ili off-road vožnji te neovisno o uvjetima rada, ovo terensko vozilo impresionira svojim performansama, najnaprednijim sustavima za pomoć pri vožnji, izvrsnom upravljivošću i sigurnošću. Istodobno, novi ovjes, načini vožnje Dynamic Select, „G-Mode” i tri 100‑postotne blokade diferencijala poboljšavaju ne samo udobnost u vožnji već i hitrost na svim površinama. „Nova G-klasa pomiče ljestvicu u svim važnim područjima – po pitanju performansi na asfaltiranim i neasfaltiranim cestama, kao i po pitanju udobnosti i telematskih opcija. Naša je „najdugovječnija” serija modela tako savršeno opremljena za nastavak svoje uspješne priče. Ukratko, nova G-klasa i dalje je „G”, samo bolja”, naglašava Ola Källenius, član Uprave tvrtke Daimler AG odgovoran za odjel istraživanja grupacije i razvojni odjel tvrtke Mercedes-Benz Cars.
Rad na razvoju nove G-klase bio je iznimno izazovan za tim. „Dodatno poboljšati ikonu kao što je G‑klasa u tehnološkom smislu bio je istodobno veliki izazov ali i nova mogućnost za napredak. Svaki dio i svaki vijak temeljito su i pomno pregledani”, objašnjava dr. Gunnar Güthenke, rukovoditelj Odjela grupe terenskih proizvoda tvrtke Mercedes-Benz. „Pored karoserije, posebno smo bili usmjereni na povećanje krutosti vozila i veze između ovjesa i pogonskog sklopa s pomoću okvira šasije”. U trenutku plasiranja na tržište u svibnju, G-klasa bit će dostupna po osnovnoj cijeni od 107.040,50 eura (cijena u Njemačkoj s PDV-om) čime ostaje u rangu prethodne verzije. Specifikacije uključuju brojne nove značajke kao što su LED prednja svjetla, sustavi za pomoć pri vožnji, visokokvalitetnu unutrašnjost sa sjedalima presvučenim kožom i novi ovjes. Za zahtjevnije kupce dostupne su ekskluzivnije opcije kao što su paket opreme za unutrašnjost Exlusive Interior Plus s kožom na unutarnjim stranicama vrata.
G-klasa u novom ruhu
G-klasa, luksuzno terensko vozilo iz tvrtke Mercedes-Benz već se dugo smatra dizajnerskom ikonom. Njen se vanjski izgled nije značajno promijenio od 1979. Ikonski elementi nastavljaju služiti iznimno posebnim svrhama, i prije i sada, a G‑klasi pružaju njen jedinstven izgled. Svi su ti elementi i dalje prisutni na novoj G‑klasi: karakteristične kvake vrata i prepoznatljiv zvuk zatvaranja, robusna vanjska zaštitna letvica, vidljiv rezervni kotač na stražnjim vratima i izbočeni pokazivači smjera.. Te iznimne značajke u kombinaciji s pravocrtnim linijama ovog terenskog modela su ono što definira njegov poseban izgled. Poboljšani dizajn G-klase slijedi filozofiju senzualne čistoće (eng. Sensual Purity), a istodobno ostaje vjeran karakteru izvornika. Kao rezultat toga, šarke vrata smještene na vanjskom dijelu i vidljivo postavljen poklopac motora preneseni su i u novu generaciju. S novim poboljšanjima, ova ikona terenskih modela – koja se neprekidno tehnički unapređivala kroz desetljeća, dok se vizualno neznatno promijenila – hrabro korača u novu eru – kako u tehnološkom smislu tako i oblikom. Nova je G-klasa 53 mm dulja i 121 mm šira i sada izgleda još bolje, kako na asfaltiranim cestama, tako i na makadamima. Više nego ikada dosada, nova G-klasa izgleda kao da je odlivena u jednom komadu. Sve su površine nekako više zategnute i napete, dok je kvaliteta površine prenesena na još višu razinu. Rezultat toga su uži, precizniji zazori i skladniji prelazi na površinama. Osim toga, blatobrani i odbojnici čine još integralniji dio karoserije i izgledaju skladno te se manje čine kao dodane značajke.
Unutrašnjost: autentična i ikonska
Dok je vanjština zadržala ikonski, klasičan izgled, unutrašnjost G-klase iz temelja je modernizirana i redizajnirana uz zadržavanje genetskog koda klasičnog modela kako bi bila usklađena s vanjštinom. Sa svojim „off-road” karakterom i vrhunskim luksuznim dodacima, G-klasa je oduvijek bila primjer kombinacije dvaju ekstrema u skladnoj simbiozi. Nepogrešiva na prvi pogled i na prvi dodir, izrađena isključivo od najkvalitetnijih materijala. Svaki je detalj najpomnije ručno dorađen. Ulaskom u G-klasu otkrivaju se brojne dizajnerske značajke koje su s vanjštine prenesene u unutrašnjost. Primjerice, okrugli oblik prednjih svjetala koji se nastavlja na bočnim uvodnicima zraka. Ili dizajn ikonskih pokazivača smjera, koji je vidljiv u obliku zvučnika. Zaštitni znaci G‑klase uključuju rukohvat ispred suvozača i kromirane prekidače za tri blokade diferencijala. Obje su značajke pomno optimizirane i zadržane kao karakteristične za model. Vrlo pregledno raspoređena i u potpunosti redizajnirana ploča s instrumentima ima bezvremenski cjevasti izgled s analognim okruglim brojčanicima u osnovnoj opremi. Drugim riječima, ljubitelji klasičnih okruglih instrumenata sigurno se neće razočarati u novoj G‑klasi. Kao u novoj E-klasi i S-klasi, ploča s instrumentima u obliku velikog zaslona s prikazom virtualnih instrumenata u vidnom polju vozača i središnji zaslon iznad središnje konzole dostupni su kao opcija. U ovom se slučaju dva 12,3-inčna zaslona savršeno vizualno uklapaju u kokpit vjetrobranskog stakla ispod zajedničkog staklenog pokrova. Vozači mogu birati između tri različita stila prikaza – „Classic” (klasično), „Sport” (sportski) i „Progressive” (progresivno) – te mogu birati informacije i prikaze sukladno vlastitim potrebama. Zahvaljujući vibracijskim impulsima i zvučnim signalima iz ugrađenih zvučnika, vozači mogu upotrebljavati dodirnu podlogu s kontrolerom na središnjoj konzoli bez skidanja pogleda s ceste. Opcije unosa nadopunjene su tipkama prečaca ispred kontrolera za često rabljene zadatke te dodatnom upravljačkom pločom za sustave za pomoć pri vožnji iznad preklopnika svjetala. Vozač sjedi blizu vjetrobranskog stakla i uživa u izvrsnoj vidljivosti dok je za upravljačem.
Više prostora za sve
Promijenjene dimenzije nove, sada veće, G-klase, donose pogodnosti ne samo za vozača i suvozača, nego i za putnike straga. Najvažniji podaci ukratko:
Opis | Razlika |
Prostor za noge sprijeda | +38 mm |
Prostor za noge straga | +150 mm |
Prostor za ramena sprijeda | +38 mm |
Prostor za ramena straga | +27 mm |
Prostor za laktove sprijeda | +68 mm |
Prostor za laktove straga | +56 mm |
Stražnja se sjedala mogu preklopiti do 60, 40 ili 100 posto. Sjedala u G‑klasi opremljena su u osnovnoj opremi brojnim praktičnim funkcijama i ergonomski su dizajnirana kako bi pružila veću udobnost sjedenja i bočnu potporu. Značajke uključuju funkciju memorije za sjedalo vozača, grijanje sjedala sprijeda i straga te luksuzne naslone za glavu sprijeda. Udobnost pri vožnji može se dodatno poboljšati paketom opreme za sjedala „Active Multicontour Seat”. Pored posebnih višekonturnih sjedala, paket opreme uključuje značajke kao što su različite funkcije masaže, funkciju klimatizacije sjedala te funkciju brzog grijanja sjedala. U paketu su i prilagodljivi lumbalni oslonci s električnim upravljanjem za sjedalo vozača i suvozača. Bočni dijelovi sjedišta i naslona višekonturnih sjedala uključuju ugrađene zračne komore koje se neprekidno pune ili prazne, sukladno dinamici vožnje, čime se postiže bolji oslonac u raznim položajima sjedenja vozača i suvozača i osigurava se više bočne potpore tijekom vožnje u zavojima. Prednja sjedala iz paketa opreme „Active Multicontour Seat” preporučuju stručnjaci iz Njemačke udruge za unapređenje zdravlja kralježnice „Aktion Gesunder Rücken e.V.”.
Teren: legenda je nadmašila samu sebe
Primarni cilj razvoja bio je unaprijediti kvalitetu upravljivosti u terenskim uvjetima i na asfaltiranim cestama. Taj je cilj postignut: Nova G-klasa ponaša se još bolje u terenskim uvjetima, dok je na cesti hitrija, dinamičnija i udobnija od prethodnika. G tako ostaje iskonski G – zahvaljujući klasičnom okviru šasije, tri 100-postotne blokade diferencijala i načinom rada LOW RANGE s redukcijom raspona stupnjeva prijenosa u terenskim uvjetima. Novi je ovjes rezultat suradnje tvrtki Mercedes-Benz G GmbH i Mercedes-AMG GmbH. Rezultat je neovisan prednji ovjes s dvostrukim ramenima u kombinaciji s krutom stražnjom osovinom. U okviru svog posla, inženjeri su se morali boriti sa svakim milimetrom jer je jedna od važnih stvari za terenske sposobnosti i maksimalna visina od tla. Podizanje osovina tome značajno doprinosi, dok je ukruta ovjesa u motornom prostoru nužna za postizanje željene krutosti. Sastavni dijelovi prednje osovine s dvostrukim ramenima izravno su montirani na okvir šasije, bez pomoćnog okvira. Donje pričvrsne točke ramena na okviru u Z-smjeru smještene su što je više moguće. Takav raspored jamči dobra vozna svojstva i izvan asfaltiranih površina. Nova prednja osovina posebno je dizajnirana za G-klasu da bude toliko robusna kako bi se zadržale terenske performanse i sposobnosti prethodnika, a možda su ih čak i malo premašile. Tako opremljena i s visinom od tla od 270 mm od diferencijala prednje osovine, G-klasa posjeduje dovoljno potencijala da ostvari sva očekivanja i osigura užitak pri vožnji na svim vrstama terena. Brojke sve govore:
- Sposobnost penjanja na nagibe do 100% na prikladnim površinama
- Visina od tla između osovina, plus 6 mm, sada 24,1 cm
- Najveća dubina za prolazak kroz vodu i blato sada je 70 cm, što je ne manje od 10 dodatnih cm
- Zajamčena stabilnost pod kutovima bočnog nagiba od 35°, plus 7°
- Silazni kut: 30°, pristupni kut: 31°, plus 1°
- Prelazni kut: 26°, plus 1°
Zahvaljujući neovisnom ovjesu mogla se povećati krutost i karoserije prednjeg kraja. Ukruta ovjesa, još poznata kao most ovjesa, sada povezuje prednji ovjes, što povećava torzijsku krutost okvira šasije. Straga, za razliku od prethodnika, novom krutom osovinom upravlja se putem četiri oscilirajuća kraka sa svake strane i Panhardove poluge. Tako je vožnja po asfaltiranim cestama još udobnija. U terenskim uvjetima, kompresija stražnje opruge od 82 mm i istezanje od 142 mm plus visina od tla od 241 mm do diferencijala stražnje osovine jamče sigurnu vožnju i u najekstremnijim situacijama.
À la carte, načini vožnje po izboru: „Comfort”, „Sport”, „Individual” ili „Eco”
Opcija Dynamic Select za novu je G‑klasu dostupna s do pet različitih načina vožnje. To omogućuje prilagodbu značajki vozila u samo nekoliko sekundi i dodirom gumba jer sustav sam mijenja karakteristike motora, mjenjača, ovjesa, upravljača i sustava za pomoć pri vožnji na zahtjev vozača. Četiri se programa – „Comfort”, „Sport”, „Eco” i „Individual” mogu praktično postaviti putem preklopnika opcije Dynamic Select. U načinu rada „ECO” moguć je, primjerice, posebno optimiziran stil vožnje uz značajne uštede goriva. S druge strane, u načinu rada „Sport”, točke mijenjanja brzina automatskog mjenjača, odaziv gasa i motora te parametri električnog sustava upravljanja te preklopnih vratašca ispuha mijenjaju se. Način rada „Individual” vozačima omogućuje da sami konfiguriraju preferirane postavke vozila. Sustav Dynamic Select nudi brojne opcije u kombinaciji s novim ovjesom s prilagodljivim sustavom amortizacije. U tom slučaju vozač može mijenjati i amortizacijska svojstva vozila u načinima rada Sport i Comfort putem prekidača Dynamic Select. Jednostavno rečeno, G-klasa otkriva posebne uvjete na cesti i sukladno tome prilagođava amortizaciju pa je tako, primjerice, amortizacija u terenskim uvjetima kruća. Suprotno tome, u načinu rada Sport G-klasa potencira agilniji odaziv pri vožnji po asfaltiranim cestama.
Novi način rada „G-Mode” otvara posve nove horizonte
Jedan od osnovnih preduvjeta za bolju upravljivost u terenskim uvjetima je novi način rada „G-Mode”. G-klasa se prebacuje na način rada „G-Mode” neovisno o odabranim načinima vožnje čim se aktivira jedna od triju blokada diferencijala ili uključi Low Range s redukcijom raspona stupnjeva prijenosa u terenskim uvjetima. Terenski se način rada prilagođava amortizaciji šasije i upravljanju, kao i značajkama gasa, izbjegava nepotrebna mijenjanja brzina i tako jamči optimalnu kontrolu i maksimalne terenske sposobnosti. Malena ikona „G” diskretno osvjetljava ploču s instrumentima. „G” toliko uspješno svladava grube terene da vozač može uživati u besprijekorno savršenom manevriranju čak i na najstrmijim terenima, uz veliku količinu povratnih informacija glede kvalitete podloge.
Na asfaltiranim cestama: hitra, udobna, superiorna
Specifikacije G-klase ne uključuju samo krutost i superiornost na neasfaltiranim cestama, već i veću dinamičnost vožnje i udobnost na asfaltiranim cestama. Zahvaljujući novom dizajnu prednje osovine, istodobno su poboljšane performanse G-klase po asfaltiranim cestama. Na asfaltu je „G” hitar i udoban, a vozaču jamči bolji osjet za upravljačem. Ovaj terenac lakše drži pravac, hitar je i spretan te bez pola muke svladava sve terenske uvjete. S pomoću digitalnog prototipa razvojni su inženjeri simulirali vijek trajanja pojedinačnih sastavnih dijelova i zatvorenih sustava kako bi saznali na kojim se mjestima mogu upotrebljavati lakše sirovine. Poseban „režim ishrane” je upalio i G-klasa sada teži otprilike 170 kg manje. Recept za uspjeh je sljedeći: nova mješavina materijala koja se sastoji od snažnih, čvrstih i iznimno čvrstih čelika i aluminija te poboljšani proizvodni procesi u tvornici Magna Steyr u Austriji. Kruta oplata karoserije sada je izrađena od čelika različite čvrstoće, dok su blatobrani, poklopac motora i vrata izrađeni od aluminija. Kako bi šarke i kvake vrata mogle ostati karakteristične za izvorni model G-klase, razvojni su ih inženjeri izmijenili kako bi se slagali s aluminijskom izvedbom. A i B‑stupovi izrađeni su od iznimno čvrstog čelika zbog funkcije nosivosti koju imaju. Međutim, manja masa ni u kojem slučaju ne znači manju stabilnost – upravo suprotno, omogućeno je povećanje torzijske krutosti okvira, oplate karoserije i nosača karoserije za otprilike 55 posto, sa 6.537 na 10.162 Nm/stupanj. Osim što poboljšava prirodnu dinamičnost i udobnost pri vožnji, to rezultira i većom kvalitetom po pitanju razine buke. Između ostalog, jasno je zamjetno smanjenje buke i vibracija u unutrašnjosti tijekom vožnje.
Snažan i učinkovit
U novom modelu G 500 (potrošnja goriva, mješovita vožnja: 11,1 l/100 km; emisije CO2 kod mješovite vožnje: 263 g/km) 4-litarski benzinski V8 motor visokih performansi jamči adekvatnu pogonsku snagu. Novi dvostruki turbopunjač proizvodi snagu od 310 kW (422 ks) i maksimalni okretni moment od 610 Nm pri 2.000 – 4.750 o/min.
Ugrađen novi automatski mjenjač
Za prijenos snage posebno je prilagođen automatski mjenjač 9G‑TRONIC s pretvaračem okretnog momenta kako bi se zadovoljile potrebe ovog ikonskog terenskog vozila. Razvojni inženjeri uspjeli su smanjiti vrijeme promjene brzine i odaziva mjenjača s 9 brzina putem posebne, namjenske softverske aplikacije. Širok prijenosni omjer omogućuje tišu, ali i udobniju vožnju, posebice pri niskim brojevima okretaja, a istodobno doprinosi smanjenju potrošnje goriva.
Što direktnije moguće i što indirektnije potrebno
Standardna G-klasa sada je opremljena elektromehaničkim upravljačem sa zupčastom letvom koji omogućuje ugradnju sustava za pomoć pri vožnji, primjerice sustava pomoći pri parkiranju. Osim toga, elektromehanički upravljač troši manje energije od hidrauličkog servo upravljača. Ovisno o načinu vožnje, aktivira se jedan od tri karakteristična načina rada upravljača, uglavnom Comfort, Sport i Off-road. Tako je zajamčena udobnost ili sportski osjet za upravljačem na cesti, ali i izravan i precizan odaziv na makadamskim podlogama i zahtjevnim terenima – uvijek u kombinaciji s dovoljno servo upravljanja. Ukratko: što direktnije moguće i što indirektnije potrebno.
Jača od vremena
G-klasa je vrhunski model među luksuznim terenskim vozilima. Ne radi se samo o seriji modela putničkih vozila koja se proizvodi najdulje u povijesti tvrtke Mercedes-Benz već i o preteći svih SUV vozila s trokrakom zvijezdom – zato svi terenski modeli marke Mercedes u nazivu imaju veliko tiskano slovo G. Ono što je 1972. započelo sporazumnim ugovorom između tada tvrtki Daimler-Benz AG i Steyr-Daimler-Puch u austrijskom Grazu, sada je priča koja obiluje superlativima i brojnim prekretnicama. Već je prvi razvijeni koncept bio drugačiji. Tim je dizajnirao vozilo koje je impresioniralo svojim vrhunskim terenskim sposobnostima, a istodobno je bilo privlačno kupcima kao bogato opremljeno i sigurno vozilo prikladno za rekreativne svrhe. Pogon na sva četiri kotača i 100-postotne blokade diferencijala također su dio modela „G” od tog vremena, jednako kao i robusni okvir šasije. U trenutku plasiranja na tržište, u proljeće 1979., model je bio dostupan s četiri varijante motora raspona performansi od 53 kW/72 KS do 115 kW/156 KS. Kupcima je bila dostupna kabriolet verzija s kraćim međuosovinskim razmakom, kao i karavanske izvedbe s kraćim ili duljim međuosovinskim razmakom. 1989. godine modeli iz serije 463 obilježili su početak revolucionarnog procesa za terenski model koji je bio puno više od pukog održavanja koraka s tehnološkim napretkom. Bila je to prava evolucija. Broj obožavatelja modela, posebno istaknutih kao ekskluzivna vozila za sve prilike, brzo je i neprekidno rastao. A od 1993. godine model je dobio i službeno ime: G-klasa. Modeli G-klase rabljeni za papamobil poznati su diljem svijeta. Terenski model Mercedes-Benz 230 G bijele perla boje s posebnom prozirnom karoserijom bio je vjeran pratitelj Pape Ivana Pavla II na brojnim putovanjima od 1980. 25. obljetnica G-klase obilježena je izlaskom vrlo posebnog modela na tržište, s opremom Mercedes-AMG. Radi se o modelu G 55 AMG Kompressor. Njegov pogonski agregat s osam cilindara (350 kW/476 ks, okretni moment 700 Nm) osigurao je ovom robusnom off-road vozilu razine performansi bez premca i pokazao izniman potencijal G-klase. Model G 500 4×4² iz 2015. jednadžbi je dodao još malo luksuza u unutrašnjosti, ali i visinu od tla od 45 centimetara te impresivne terenske performanse. Od 2015. u okviru ponude „designo manufaktur” (izrađeno po mjeri) kupcima je omogućena opcija naručivanja G-klase s individualnim i posebno prilagođenim postavkama, s vlastitim „G” – s ekskluzivnim varijantama opreme koje se međusobno savršeno slažu. Zahvaljujući modelu Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, ikonska G-klasa ponovno je sjela na tron 2017. Sa svojim izvanrednim motorom V12 (potrošnja goriva, mješovita vožnja: 17,0 l/100 km, emisije CO2 kod mješovite vožnje: 397 g/km), portalnim osovinama, platnenim krovom s električnim upravljanjem i ekskluzivnim dodacima u stražnjem odjeljku, ovaj je model iznimno posebno vozilo za sve vrste terena, proizvedeno u limitiranom izdanju od 99 primjeraka, i koje udovoljava očekivanjima kupaca koji kod vozila traže najviše standarde. Definitivno najekskluzivniji oblik uživanja u vožnji na otvorenom.
U ljeto 2017. 300.000-ti primjerak G-klase sišao je s proizvodne trake u Grazu – Mercedes-Benz G 500 designo Mauritius plave metalik boje sa sjedalima presvučenim crnom kožom i kontrastnim bijelim šavovima (potrošnja goriva u mješovitoj vožnji: 12,3 l/100 km; emisije CO2 kod mješovite vožnje: 289 g/km). Opremljen brojnim terenskim značajkama, uključujući gume za sve vrste terena montirane na crne 16-inčne naplatke i čvrsti krovni nosač, rođendanski model vozila krenuo je ovog ljeta u nove avanture. Obožavatelji G-klase diljem svijeta odlučivali su o specifikacijama vozila glasovanjem za omiljenu opremu i dodjelom bodova na službenoj Facebook stranici G‑klase. Buduća putovanja 300.000-te G-klase možete pratiti i na društvenim mrežama.