Povijest Vijesti

Porsche slavi „50 godina 917“

Povratak modela 917-001 i posebna izložba s preko 7.795 KS 

            Jedna od najsnažnijih kombinacija brojki iz Stuttgarta-Zuffenhausena ove se godine može veseliti svojoj 50. godišnjici: Porsche 917. Najpoznatiji trkaći automobil svih vremena debitirao je dana 12. ožujka 1969. godine na Međunarodnom salonu automobila u Ženevi. Porsche muzej ovaj je okrugli rođendan uzeo kao povod da prvi ikada proizvedeni 917 vrati u izvorno stanje za vrijeme njegovog prvog predstavljanja prije 50 godina. Model 917-001 bio je izložen brojnim promjenama tijekom cjelokupnog razdoblja. „Naš stav prema autentičnom rukovanju klasičnim vozilima znatno se promijenio u posljednjih deset godina“, objašnjava Achim Stejskal, voditelj Porsche muzeja. Muzej prilikom restauracije svojih sportskih vozila iz povijesne kolekcije poduzeća veliku pažnju pridaje održavanju originalnih materijala uz uvažavanje pojedine povijesti svojih izložbenih primjeraka. 

Povijest modela 917-001 kao testno i prezentacijsko vozilo 

            Model 917-001 obilježava početak karijere trkaćih vozila 917 kakva još nije viđena. Sportsko vozilo Skupine 4, model 917-001, koji je bio koncipiran za ukupnu pobjedu na 24 sata Le Mansa i pobjedu Svjetskog prvenstva u markama, nastao je kao prvi od ukupno 25 primjeraka potrebnih za homologaciju tipa vozila. Glavni konstruktor je Hans Mezger koji je odgovoran ne samo za motor s dvanaest cilindara, nego i za sve- ukupno vozilo. 

            Model 917-001 prvi puta je predstavljen u Ženevi u ožujku 1969. godine. Za nastup na Međunarodnoj izložbi automobila u Frankfurtu iste godine vozilo je nanovo lakirano, ovaj put u bijelu i narančastu, umjesto dotadašnje bijele boje vozila sa zeleno lakiranim prednjim dijelom. Kada je Porsche obznanio prijenos svojih trkaćih aktivnosti na tim „J.W. Automotive Engineering“ Britanca Johna Wyera, 917-001 je ponovo poslužio kao prezentacijsko vozilo – ovoga puta u tipičnim bojama marke američkog naftnog koncerna i sponzora „Gulf“: svijetloplava i narančasta.

            U nastavku na prvu ukupnu pobjedu na 24 sata Le Mansa u rujnu 1970. godine je uslijedila preinaka modela 917-001 u verziju s kratkim stražnjim dijelom autora Hansa Herrmanna und Richarda Attwooda. Model 917-001 se u bojama pobjedničkog vozila Le Mansa i s označenim startnim brojem 23 predao u listopadu 1970. godine u ruke Porschea Salzburg. 

Vraćanje modela 917-001 u izvorno stanje iz 1969. godine

     Više od godinu dana su muzejski mehaničari, nekadašnji tehničari i inženjeri iz Zuffenhausena i Weissacha, Povijesni arhiv kao i partnerske tvrtke radili na restauraciji ovog originalnog 917. Ovaj je projekt od početka bio posebno zahtjevan zbog višestrukih transformacija kroz koje je vozilo prolazilo kao testno i prezentacijsko vozilo. Misija je bila sačuvati i preuzeti originalni materijal vozila gdje god je to bilo moguće i tehnički izvedivo. 

            Polazište za restauraciju posebice su bila testiranja u pogledu na originalni i još upotrebljivi materijal karoserije pomoću analiza materijala i usporedbi s konstrukcijskim crtežima i slikama. Tako je, primjerice, uslijedila zahtjevna rekonstrukcija karoserijskih dijelova za prednji i stražnji dio pomoću najsuvremenije 3D tehnologije uz uključivanje izvornih konstrukcijskih crteža. Na temelju originalnih predložaka nastala je i rekonstrukcija aluminijskog okvira u stražnjem dijelu. Točno 50 godina kasnije Porsche muzej sada predstavlja model 917-001 u svom izvornom stanju iz 1969. godine. 

Neviđena dominantnost u trkaćem sportu i predvodnik trenda turbo tehnologije

            Priča o uspjehu modela 917 je legendarna: Tako je već u prvoj godini natjecanja 1969. godine odnio prvu ukupnu pobjedu u austrijskom Zellwegu na tamošnjoj utrci na 1.000 kilometara. Hans Herrmann i Richard Attwood su 1970. godine u konačnici odnijeli prestižnu pobjedu u Le Mansu – što je do tada bio najveći moto sport uspjeh za Porsche, koji su Helmut Marko i Gijs van Lennep 1971. godine uspjeli ponoviti. S preko 1.000 KS snažnim turbo izvedbama 917/10 i 917/30 kao daljnji razvoji modela 917 George Follmer 1972. i Mark Donohue 1973. godine dominiraju sjevernoameričkom serijom CanAm. I u europskom pandanu, u Interserie, su se Porschei dokazali kao gotovo nepobjedivima. Nedugo nakon toga se turbo tehnologija u izmijenjenom obliku mogla pronaći u jednom serijskom vozilu Porschea – i tako je 911 Turbo bio rođen, 1974. godine. 

Posebna izložba u Porsche muzeju 

            Od 14. svibnja do 15. rujna 2019. Porsche muzej će odati počast 50-godišnjoj obljetnici modela 917 u okviru velike posebne izložbe pod naslovom „50 godina 917 – Colours of Speed“. Ukupno će se moći razgledati 14 izložbenih primjeraka – među kojima će biti deset primjeraka 917 koji sami već broje 7.795 KS. Po prvi puta će Porsche muzej predstaviti javnosti konceptnu studiju 917 kao počast prvom pobjedniku Le Mansa iz 1970. godine. Ovo crveno-bijelo prezentacijsko vozilo konstruirao je mali tim dizajnera i inženjera. Zbog ulaska Porschea u kategoriju LMP1 FIA Svjetskog prvenstva u utrkama izdržljivosti (WEC) ovaj je model ostao na razini čiste konceptne studije. Tu je i izbor trkaćih postera i malih tehničkih eksponata koji zaokružuju ovu posebnu izložbu s najviše konjskih snaga svih vremena. Popratno uz obljetnicu će u trgovini u sklopu muzeja biti na prodaju izbor proizvoda vezanih uz 917, a među njima i jedna pregača za roštiljanje roze boje inspirirana unikatom 917/20 iz 1971. godine koji nosi nadimak „Roza svinja“. U vlastitom izdavaštvu „Edition Porsche Museum“ će k tome 14. svibnja biti objavljena knjiga o obljetnici modela 917.