55 godina nakon debitantskog nastupa praiskonske Jedanaestice predstavljena je njegova osma generacija u Los Angelesu. To nam daje povod za podsjećanje na prethodnih sedam generacija.

Praiskonska Jedanaestica: remek djelo iz Zuffenhausena

Na Međunarodnoj izložbi automobila (IAA) u Frankfurtu rođena je jedna legenda. Dan je 12. rujna 1963. godine: Porsche predstavlja nasljednika modela 356 koji se napeto očekivao. Novo sportsko vozilo u početku pod imenom 901 ulazi na vrata s velikim nasljeđem. On reflektira ambiciju marke Porsche koja s novim modelom igra u višoj ligi: Motor sa šest umjesto četiri cilindra, hlađen zrakom prema najboljoj tradiciji tvrtke i s bokser pogonom, ali već od početka 130 KS snažan. Kada je novi model 1964. godine stigao na tržište, već ga se nazivalo 911 – posljedica rasprave o pravu na korištenje naziva s francuskim proizvođačem automobila Peugeotom. Jedanaestica se brzo prihvaća kao „istinski“ Porsche jer performanse novog sportskog vozila nadmašuju sva očekivanja. Postavljen je smjer za neviđenu svjetsku karijeru.

Proširenje palete modela 911 ubrzano se nastavilo. Godine 1965. Porsche donosi odgovor na diskusiju koja se vodila u SAD-u gdje su kabrioleti proglašeni opasnima na tipično pragmatičan način: tvrtka je na IAA-u predstavila 911 Targa kao prvi „sigurnosni kabriolet“ u svijetu sa zaštitnim lukom za slučaj prevrtanja koji je bio širok dobrih 20 centimetara, krovnim dijelom koji se mogao skinuti i stražnjim tekstilnim mini pomičnim krovom koji se zvao soft-window. Nedugo nakon toga uslijedilo je panoramsko stražnje staklo s grijačima stakla.

Ime otvorene varijante – „Targa“ – nastalo je od utrke uzdržljivosti Targa Florio na Siciliji koju je Porsche tada već bio četiri puta osvojio. Zajedno sa 160 KS snažnim 911 S godine 1966. još jedna ikona dizajna slavi svjetsku premijeru: Fuchs kotač. Vjerojatno najpoznatiji kotač povijesti automobila kročio je na novi tehnološki teritorij: kovan je iz jednog dijela čime je postao puno lakši.

Na jesen 1967. godine spremne su bile dodatne varijante modela: 110 KS snažni 911 T zaokružio je program ispod top modela 911 S i 911 E – slovo „E“ stajalo je za ubrizgavanje goriva. S time se jasno postavio: Kao prvi njemački proizvođač automobila Porsche je s tim trima varijantama udovoljio strogim propisima SAD-a o ispušnim plinovima.

Neprestano poboljšanje Porschea s 2+2 sjedišta doseglo je sredinom 1968. još jednu prekretnicu: Od modelske godine 1969. međuosovinski razmak prve generacije 911 raste za 57 milimetara na 2.268 milimetara. To u prvoj liniji smiruje ponašanje stražnjeg motora ovog sportskog vozila. 1969. godine približio se kraj 2,0-litrenoj eri: Četiri milimetara veći provrt povećava radni obujam na 2.195 ccm. U modelskoj godini 1972. radni obujam se povećava na čak 2,4 litre, ali ovo sportsko vozilo sada može ići i na normalni benzin. Novi spektar snage: od 130 do 190 KS u 911 S.

Model 911 Carrera RS 2.7 sa svojim je stražnjim spojlerom „pačji rep“ postao legenda za sebe. Ovaj 1.000 kilograma lagani, 210 KS snažni i preko 245 km/h brzi sportaš 1.525 puta je prošao kroz vrata tvornice u Zuffenhausenu. Stoga je ovaj model okrunio prvu generaciju modela 911. Od praiskonske Jedanaestice je između 1963. i 1973. godine sveukupno proizvedeno 111.995 vozila.

G serija: leteći start za Jedanaesticu s tehničkim inovacijama

1973. godine Jedanaestica ulazi u desetu godinu – s najdalekosežnijim izmjenama koje je Porsche do tada uveo kod svoje modelske uspješnice. Proizvođač automobila iz Stuttgarta koristio je snažne turbo motore u svom top modelu i pocinčanu karoseriju u svim vozilima te je uz Targa na tržište lansirao kabriolet verziju modela 911 i Speedster. Njegov put ka tome da postane ikona najkasnije je sada zacrtan.

No, ovaj model koji će postati trajni hit prvo mora dokazati koliko je prilagodljiv. Stroži sigurnosni propisi u SAD-u od svih novih vozila zahtijevaju da pri vožnji unaprijed ili unatrag izdrže sudar s osam km/h bez štete. Zuffenhausen stoga uvodi odbojnike za zaštitu kod sudara s gumenom usnom ispred poklopca prtljažnika koji su karakteristični za G seriju. Oni se mogu utisnuti do 50 milimetara – a da ne oštete važne dijelove vozila. Energiju sudara kod američke verzije apsorbiraju elastični amortizeri koje Porsche za sva druga tržišta opcionalno ima u ponudi. Nadalje, sigurnost generalno gledajući ima važnu ulogu za drugu generaciju modela 911. To je vidljivo u mnogim detaljima – od serijskih sigurnosnih pojaseva na tri točke preko prednjih sjedišta s integriranim naslonima za glavu do udarnih površina u novo oblikovanim sportskim volanima.

Prvotni 2,7 litara veliki šestocilindrični standardni 911 već u početku preuzima kapacitet radnog obujma modela 911 Carrera RS iz prethodne generacije. Nedugo zatim radni obujam se povećava na 3,0 litara. Od 1983. godine čak su 3,2 litre, a u slučaju modela 911 SC RS do 250 KS. Veliki razvojni potencijal zrakom hlađenog bokser motora uvijek iznova iznenađuje.

3,0-litreni bokser motor u stražnjem dijelu modela 911 Turbo od 1974. godine doseže znatno veću razinu snage. Iz moto sporta prenesena tehnologija punjenja ovog vrhunskog sportaša prvotno pokreće s 260 KS. Od 1977. godine osnažili su ga dodatni hladnjak stlačenog zraka i proširenje radnog obujma na 3,3 litre – što u konačnici rezultira s 300 KS. To dovodi do vrijednosti performansi koje su sredinom 70-ih godina bile neviđene: 5,2 sekunde za ubrzanje s mjesta na 100 km/h zvuče jednako nevjerojatno kao i maksimalna brzina od preko 260 km/h. S Turbom je rođena još jedna legenda.

No, ipak su se nadvili tmurni oblaci na horizontu: Nova sportska vozila Porschea s trans-axle tehnologijom (motor sprijeda, prijenosnik na stražnjoj osovini), kao što su serije modela 924 i 944 s četiri te 928 s osam cilindara, trebali bi naslijediti 911-icu. Ali trans-axle prijestolonasljednici nisu se održivo probili, dok visoka potražnja za evergrinom ne jenjava. Porsche se odlučuje na ono ispravno: promjenu strategije. Budućnost Jedanaestice za početak je osigurana. Od 1982. godine pored Coupéa i Targe je spremna i kabriolet verzija. 1989. godine je kao posljednji pozdrav od druge generacije modela 911 predstavljen i 911 Carrera Speedster – 2.103 primjerka s karoserijom turbo-širine, a samo 171 primjerak uske izvedbe za izvoz. G serija se proizvodi između 1973. i 1989. godine, a u tih 16 godina Porsche proizvodi 198.496 takvih vozila.

Tip 964: novi početak uz ovu Jedanaesticu

Treća generacija sportskog vozila, interno nazvana 964, objedinjuje tradicionalnu siluetu klasika s visoko suvremenom tehnologijom. Ona je i svojevrsna oklada u budućnost tvrtke koja prolazi kroz gospodarski teško razdoblje. Treće generacija će je dobiti.

Koliko je napredna nova Jedanaestica, pokazuje već prva varijanta modela: Pogon na sva četiri kotača koji je Porsche izvorno koncipirao za visoko učinkovito sportsko vozilo 959 po prvi puta je serijski predstavljen u modelu Carrera 4. S električni upravljanom i hidraulički reguliranom distribucijom sile je ispred svog vremena. Pritom se sustav na sva četiri kotača oslanja na senzore protublokirajućeg sustava kočenja (ABS) koji sada – kao i servo upravljač – više nije samo opcionalno dostupan, nego postaje dio serijske opreme.

1989. godine dolazi 911 Carrera 2 sa stražnjim pogonom. Istodobno s Coupéom, i kabriolet i Targa verzija slave svoje debitantske nastupe. I za njih vrijedi: Ispod poznate karoserije, koja je praktički modificirana tek integriranim odbojnicima, model 964 se za 85 posto sastoji od novo konstruiranih dijelova.

Zrakom hlađeni šestocilindrični motor s 3,6 litara doseže još jedan vrhunac po pitanju radnog obujma te u Carrera 2/4 modelima postiže 250 KS. Tehnički novitet na bokser motoru je dvostruko paljenje koje je Porsche izvorno razvio za motore zrakoplova zbog povećane sigurnosti u radu. Istovremeno je gotovo kompletno otpao aerodinamični uzgon na stražnju osovinu zahvaljujući sada promjenjivom stražnjem spojleru. Još jedna novost je adaptivni Tiptronic prijenosnik. On omogućava glatke prijenose brzina bez prekida potisne sile.

Takozvana „jubilarna Jedanaestica“ jedna je od najdistinktivnijih varijacija generacije 964: Od limitiranog posebnog modela „30 godina 911“ je 1993. godine izašlo samo 911 primjeraka na tržište. Taj je posebni model brzo rasprodan. Sa široko postavljenim stražnjim krilima sprijeda i otraga objedinjuje pogon modela Carrera 4 s karoserijom Coupéa i 17 inčnim voznim postoljem modela 911 Turbo, ne preuzimavši ipak njegovo stražnje krilo. Ekskluzivnu boju eksterijera viola metalik Porsche kombinira sa serijskom kompletno kožnom opremom u rubicon sivoj boji.

Kao vid dodatne ekskluzivnosti, 911 Speedster 1993. godine dolazi sa skraćenim prednjim staklom, prilagođenom krovnom konstrukcijom i pokrovom s dvama tipičnim grbama iza prednjih sjedišta. Na temelju Carrera 2 kabrioleta proizvedeno je 930 automobila te dodatnih 15 primjeraka s karoserijom u širokom turbo izgledu.

Turbopunjene verzije na samom su vrhu 911, modela tipa 964. 911 Turbo prvo preuzima sada 320 KS snažni 3,3-litreni motor svoga prethodnika. U modelu 911 Turbo S postiže čak 381 KS. Početkom 1993. godine slijedi prijelaz na novi 3,6-litreni motor sa snagom od 360 KS, dok od listopada iste godine nasljednik stoji na vratima i ikona sportskih vozila poduzima svoj sljedeći korak. Porsche između 1988. i 1994. godine proizvodi ukupno 63.672 vozila tipa 964.

Tip 993: vrhunac zrakom hlađene ere i posljednji svoje vrste

Jedno je sigurno i to ne samo za obožavatelje sportskih vozila iz Zuffenhausena: Četvrta generacija Jedanaestice, tip 993, jedna je od najpoželjnijih izvedbi u povijesti ovoga klasika. Iako nepromijenjena praktički ostaje samo linija krova, ovaj novi model od 1993. godine oduševljava s uzbudljivom interpretacijom dizajnerskog DNK-a 911- ice. Prirodno međudjelovanje konkavnih i konveksnih oblika, integrirani odbojnik i u- građena prozorska stakla te široko postavljeni stražnji dio sa zakrivljenom svjetlosnom trakom fasciniraju gotovo svakog obožavatelja sportskih vozila. Čak i plosnatiji blatobrani koji su omogućeni zahvaljujući polielipsoidnim svjetlima ubrzo su bili široko prihvaćeni.

I u tehničkom aspektu tip 993 naglašava svoj jedinstveni položaj u segmentu sportskih vozila – tako primjerice kompletno novokonstruiranim aluminijskim LSA voznim postoljem. Njime su objedinjeni laka konstrukcija, stabilnost i agilnost. Do danas se multilink ovjes smatra ultimativnom razvojnom fazom stražnje osovine „Weissach“ koja je svojim samoupravljivim svojstvima ispisala povijest. Rezultat je još veća dinamika vožnje i poboljšana udobnost ovjesa.

A nova generacija postavlja mjerila i kada je u pitanju pogon: Model 911 Turbo sa serijskim pogonom na sva četiri kotača 1995. godine koristi odmah dva punjača. Time postignuti ulov: izvanrednih 408 KS. Istodobno ovaj je 3,6-litreni biturbo motor uvjerljiv s najmanjim emisijama ispušnih plinova svih serijskih motora svoga vremena. U stražnjem dijelu model 911 GT2 s pogonom na dva kotača i u limitiranom izdanju od 100 primjeraka postiže snagu do 450 KS.

Porsche u početku 993 nudi samo kao Coupé i kabriolet verziju. Targa debitira tek 1995. godine, ali zato s novim konceptom: Umjesto odvojivog krovnog dijela posjeduje veliki električni stakleni krov koji se mogao sakriti ispod stražnjeg stakla. K tome se pridružuje još jedna varijanta karoserije kao serijski model: Carrera 4S s pogonom na sva četiri kotača – nakon kojeg ubrzo slijedi Carrera S – kombinira široku karoseriju i vozno postolje modela 911 Turbo. Samo je izostavljeno stražnje krilo.

Šestocilindrični bokser motor daje dodatan razlog zašto 993 kod kolekcionara i obožavatelja te serije uživa toliku popularnost: Bio je posljednji motor 911-ice koji se oslanjao na klasično hlađenje zrakom. U početku 272 KS snažan, ovaj model s dva ventila – ponovno opremljen s dvostrukim paljenjem – od 1995. godine postiže već 285 KS. Porsche je na zahtjev pripremio i varijantu od 300 KS. Ručni mjenjač je također novo osmišljen: S maksimalnom brzinom od preko 270 km/h sada dobiva šestu brzinu za vožnju naprijed kako bi pokrio to područje brzina bez ograničavanja razvoja snage motora zbog dugog prijenosa. Pored toga, brzine su se još preciznije mogle mijenjati.

Porscheu se na kraju isplatilo igrati na kartu Jedanaestice, tipa 993. S četvrtom generacijom kultnog sportskog vozila 1998. godine i nakon 68.881 proizvedenog vozila završava poglavlje zrakom hlađenih motora u ovoj jedinstvenoj povijesti modela. Nakon 35 godina započinje druga epoha. To je početak jednog uspješnog razdoblja kakvo još nije viđeno. Za 911. I za Porsche. Od tipa 993 je između 1993. i 1998. godine sveukupno proizvedeno 68.881 vozilo.

Tip 996: prva Jedanaestica s vodom hlađenim bokser motorom

S petom generacijom 911-ice, tipom 996, Porsche se odvažio na prestanak upotrebe sustava hlađenja zrakom. Nakon 34 godine proizvođač sportskih vozila je s novom Jedanaesticom zaokrenuo potpuno novi smjer te je time ujedno riješio određena hitna pitanja. Kao nastavak procesa koji je započeo već s njegovim prethodnikom, u središtu pozornosti su smanjenje proizvodnih troškova, maksimalna kompatibilnost dijelova s drugim serijama, kao što je novi Boxster, te ažurirani propisi o sigurnosti i ispušnim plinovima. S tipom 996 Porsche je pronašao svoj put za budućnost.

Sačuvavši klasične proporcije i objedinjujući ih sa suvremenom tehnologijom – ukratko, nanovo osmišljavajući legendu sportskih vozila i pripremajući je za budućnost. Tip 996 preuzima veliko nasljedstvo, ali istodobno otvara i prvo poglavlje jedne nove ere. To je vidljivo već prema dizajnu.

Rezultat je novo razvijena karoserija koja impresionira elegantnim, decentnim izgledom. Dimenzije su također narasle: Nova Jedanaestica dobiva 18,5 centimetara po dužini, a za 80 milimetara i po drugi put u povijesti serije se povećava međuosovinski razmak: U širini je karoserija narasla za tri centimetra. Od tih je promjena profitirao i interijer: 996 nudi više prostora za lakte i veći osjećaj prostora. Novi izgled dodijeljen je i upravljačkoj ploči: Oblici pet okruglih instrumenata prelaze jedan u drugi – što također predstavlja kršenje tradicije.

No, najveća revolucija se dogodila u stražnjem dijelu: Ostaje dizajn nisko postavljenog bokser motora – ali ne i hlađenje zrakom; tom sustavu, naime, nedostaju rezerve za sve strože propise o ispušnim plinovima. Novo razvijeni sustav hlađenja vodom naoružan je za budućnost. Isti je slučaj i s performansama: Četveroventilni šestocilindrični motor crpi 300 KS iz 3,4 litre radnog obujma, koliko nekoć i legendarni 911 Turbo 3.3. Nakon facelifta motora iz 3,6 litara zapremine dolazi 320 KS, a u jubilarnom modelu „40 godina Porsche 911“ su čak 345 KS.

I 911 Turbo je opremljen novim vodom hlađenim bokser motorom. On dolazi s impresivnim dosjeom: Kao 3,2 litara veliki šestocilindrični motor već je 911 GT1 odveo do pobjede Le Mansa 1998. godine. Zahvaljujući dvostrukim turbopunjenjem donosi 420 KS u serijski proizvedenom vozilu. Time je ovaj 911 Turbo postao prvi serijski model Porschea koji je probio granicu od 300 km/h. U modelu 911 GT2 motor razvija čak 483 KS. U ekstremnom sportašu svoju premijeru slavi i PCCB s keramičkim kočionim diskovima te je dio serijske opreme u GT2. PCCB je 50 posto lakši od kočnice s čeličnim kočionim diskovima i može izdržati do 300.000 kilometara.

S istim motorom, ali bez turbopunjenja, 911 GT3 nagovještava jednu novu epohu: Osigurava čisti užitak u vožnji kako na cesti tako i na trkaćoj stazi u okviru Track Daysa. Osim toga bio je i temelj za pehare marki Porsche i polazišna točka za brojne pobjede kupaca Porschea na utrkama diljem svijeta. U tipu 996 je 3,6-litreni atmosferski motor prvo postizao snagu od 360, a kasnije i 381 KS. U 2003. godini uslijedio je 911 GT3 RS kao dodatno kalibrirana verzija. Između 1997. i 2005. godine Porsche je ukupno proizveo 175.262 vozila tipa 996.

Tip 997: tehnološka ofenziva, novi dizajn i velika raznolikost kod Jedanaestice

Od 2004. godine Porsche 911 je dostupan u najviše raznolikih verzija ikad u povijesti: Kupac može birati između modela Coupé i Targa, kabriolet i Speedster, s pogonom na stražnju osovinu ili na sva četiri kotača, s uskom ili proširenom karoserijom, s vodom hlađenim atmosferskim i turbomotorima, kao GTS ili u sportskim verzijama GT2, GT2 RS, GT3 i odmah dvije GT3 RS izvedbe. Uključujući posebne modele, ponuda je se- zala do 24 varijanti modela – nadopunjene brojnim mogućnostima individualizacije.

S dizajnom tipa 997 Porsche zaoštrava karakter 911-ice te mu dodjeljuje još dinamičniji i snažniji nastup. Carrera sa svojim oštrije modeliranim stražnjim dijelom ostavlja znatno muževniji dojam, dok je kod S, GT i Turbo modela u širini dodano još 44 milimetra. Od prethodnika se 997 razlikuje po nakošenijim, okruglim prozirnim staklima svjetala koji čine važan stilski element zrakom hlađenih Jedanaestica. Nakon dorade modela u srpnju 2008. godine na prednjoj se strani ocrtavaju Bi-Xenon svjetla i LED svjetla za vožnju po danu.

I u tehnološkom aspektu Porsche 911 generacije 997 juri ka novim rekordnim vrijednostima. 3,6 litara veliki šestocilindrični motor Carrera za početak postiže 325 KS.

Za S modele se provrt cilindra povećava za tri milimetra. S time osiguranih 3,8 litara radnog obujma primjenjuje se do tada najveći bokser motor u nekoj serijski proizvede- noj Jedanaestici.

Radi ažuriranja modela Porsche 2008. godine temeljito dorađuje paletu motora i po prvi puta uvodi direktno ubrizgavanje goriva. Potrošnja i emisije ispušnih plinova zna- tno opadaju, dok performanse jure prema gore: 345 KS za motor s 3,6 litara, 385 KS u 3,8-litrenom šestocilindričnom motoru. U novom se 911 Carrera GTS, koji ispunjava prazninu između S modela i GT3, kriju čak 408 KS.

I 911 Turbo profitira od tehnološke ofenzive: Njegov 3,6 litara veliki motor kao prvi benzinac uopće dobiva turbo punjače s varijabilnom geometrijom turbine. Kasniji prelazak na 3,8 litara radnog obujma i direktno ubrizgavanje omogućavaju prvi skok sa 480 na 500 KS. U 911 Turbo S spremno je čak 530 KS koji se po prvi puta serijski kombiniraju s automatskim mjenjačem s dvije spojke sa sedam stupnjeva prijenosa. Snažniji i brži od toga je samo 911 GT2 RS: Njegov motor razvija snagu od 620 KS što je dovoljno za vrijeme kruga od 7:18 minuta na stazi Nürburgring-Nordschleife.

Od povećanja snage profitirali su i GT3 modeli, s prvotnih 415 na 435 KS. Model RS 3.8 raspolaže s čak 450 KS. No, najveće postignuće predstavlja GT3 RS 4.0 koji je proizveden u limitiranom izdanju od 600 jedinica i generira 500 KS.

Generaciju 997 također su obilježili impresivni posebni modeli kao što je 911 Sport Classic. Svih 250 primjeraka unutar 48 sati pronađe svoga kupca. Od modela 911 Speedster – također 408 KS snažan – Porsche u ponudi ima 356 komada. Jedan poseban slučaj predstavlja 911 Turbo S Edition 918 Spyder: Taj model dizajniran je da bi budućim vlasnicima 918 Spyder skratio vrijeme čekanja na njihovo hibridno super- sportsko vozilo – samo tih 918 sretnika moglo je naručiti poseban model. Između 2004. i 2012. godine Porsche je ukupno proizveo 213.004 vozila tipa 997.

Tip 991: Jedanaestica nadmašuje granicu od jednog milijuna

Od 2011. godine tip 991 utjelovljuje do tada tehnički najnapredniji model 911. Jedanaestica je odavala toliko snažan dojam na kotačima kao ni jedan 911 prije nje – efekt koji se temeljio na širem razmaku kotača i za deset centimetara povećanom međuosovinskom razmaku. K tome se pridružuje adaptivna aerodinamika koju je Jedanaestica kao prvo serijsko sportsko vozilo Porschea preuzela od hibridnog super- sportskog vozila 918 Spyder.

Novo oblikovani interijer tipa 991 podsjeća na arhitekturu modela Carrera GT. U nje- mu se objedinjuju klasični elementi 911-ice kao što su pet okruglih instrumenata – a jedan od njih kao multifunkcionalni ekran visoke rezolucije – s modernim dizajnom i poboljšanom ergonomijom. Istovremeno, novi Porsche Communication Management (PCM) dolazi s poboljšanom povezivošću, multitouch monitorom i informacijama o prometu u stvarnom vremenu.

Ikona marke tehnički je bila istrenirana i snažnija no ikad prije. Karoserija lake konstrukcije od aluminija i čelika u još krućem dizajnu pomogla je u smanjenju težine za 45 kilograma. Ulazni šestocilindrični motor zadovoljio se s 3,4 litara radnog obujma, ali je svejedno razvio do 350 KS. Modeli S su iz 3,8 litara crpili 400 KS, a GTS čak 430 KS.

Otkad je 2015. godine predstavljeno novo izdanje 991, i 911 Carrera modeli posežu za snagom dvaju turbo punjača. U kombinaciji s trolitrenim motorom kod Carrera verzija standard, S i GTS sada otpuštaju 370, 420 i 450 KS. Po prvi puta je 911 Car- rera postigao ubrzanje s nule na 100 km/h u manje od četiri sekunde. Istodobno su se smanjili potrošnja goriva i emisija ispušnih plinova.

Raspon snaga također doseže nove dimenzije kod Turbo i GT varijanti, kao i 700 KS u modelu 911 GT2 RS. S 340 km/h najbrža je serijska Jedanaestica u povijesti modela. A 520 KS snažni 911 GT3 RS sa svojim 4,0 litara velikim atmosferskim motorom s visokim brojem okretaja u najvećoj mjeri donosi tehnologiju iz trkaćeg sporta koju je Porsche do tada ponudio u jednom cestovnom vozilu.

U paleti modela potrebno je istaknuti 911 Targa koji sa svojim širokim okvirom umjesto B stupova reflektira klasičnu ideju tog koncepta te je povezuje s domišljatom krovnom konstrukcijom. Dodatne akcente postavile su varijante modela kao što je težinski optimizirani 911 Carrera T i ekstremno lagani, i na 991 primjerak ograničeni, 911 R kao i samo 1.370 kilograma teški 911 GT3 RS. Iznimno tražen bio je i poseban model „50 godina 911“ od kojega je proizvedeno točno 1.963 primjerka. Važno mjesto u povijesti tvrtke zauzima sportsko vozilo u irsko zelenoj boji s brojnim ekskluzivnim dodacima koje je 11. svibnja 2017. godine sišlo s trake u Zuffenhausenu: milijun- ta Jedanaestica. Taj 450 KS snažan dragulj ostaje u vlasništvu tvrtke Porsche AG.

911-ica iz generacije 991 apsolutni je bestseller: Od 2011. godine do 31. listopada 2018. godine proizvedeno je 217.930 primjeraka. Ukupno gledajući, Porsche je od debitantskog nastupa 1963. godine do sada proizveo preko 1.049.330 serijskih Jedanaestica.

Osma generacija jedne ikone: svjetska premijera u Los Angelesu

Porsche 911 ulazi u osmu generaciju. Nova Jedanaestica i u budućnosti postavlja mjerila po pitanju ekskluzivnog sportskog karaktera. Nedvojbeno predan Porsche Design DNK-u, sa znatno muževnijim nastupom i kompletno novim interijerom s 10,9 inča velikim zaslonom na dodir, novi 911 je bezvremenski – i mode- ran u isto vrijeme. Pametni elementi upravljačkog sustava i voznog postolja te inovativni sustavi asistencije povezuju superiornu beskompromisnu dinamiku klasičnog sportskog vozila sa stražnjim motorom sa zahtjevima digitalnog svijeta.

Sljedeća generacija turbopunjenih šestocilindričnih bokser motora dalje je razvijana te je snažnija no ikad s 331 kW (450 KS) u S modelima. Poboljšani proces ubrizgavanja i nanovo poredani turbo punjači s hladnjakom stlačenog zraka povećavaju učinkovitost pri pogonu. Zadaću prijenosa snage na sebe preuzima novorazvijeni automatski mjenjač s dvije spojke s osam stupnjeva prijenosa. Daljnji noviteti su Porsche Wet Mode za još sigurnije ponašanje u vožnji na mokrim cestama, sustav Night Vision Assist s termovizijskom kamerom kao i opsežna povezivost koja se koristi inteligencijom roja. Ponuda je zaokružena trima ekskluzivnim digitalnim ponudama: aplikacijom „Porsche Road Trip“ za izvanredne ture, osobnim asistentom „Porsche 360+“ te internetskim kalkulatorom emisija „Porsche Impact“ za neutralizaciju individualnog ugljičnog otiska.

Carrera S modeli kreću s 450 KS

Turbopunjeni šestocilindrični bokser motor modela 911 Carrera S i 911 Carrera 4S sada postiže 331 kW (450 KS). To odgovara plusu od 22 KW (30 KS) u odnosu na prethodni model. Pri ubrzanju s nule na 100 km/h oba 911 modela su ispod granice od četiri sekunde: 3,7 sekundi vremena potrebno je Coupéu sa stražnjim pogonom, dok 911 Carrera 4S s pogonom na sve kotače zahtijeva 3,6 sekundi. Time su oba automobila brža za 0,4 sekunde u odnosu na njihove prethodne modele. Uz opcionalni Sport Chrono paket prednost se povećava za dodatne 0,2 sekunde. Maksimalne brzine sada iznose 308 km/h (911 Carrera S) i 306 km/h za varijantu s pogonom na sve kotače. Po pitanju potrošnje 911 Carrera S bilježi 8,9 l/100 km prema koreliranom NEDC-u, a 911 Carrera 4S 9,0 l/100 km.

Jasan govor dizajna, nezamjenjiv identitet

Dizajn eksterijera novo je oblikovan i naglašava skok u performansama 911-ice tipa 992. Iznad velikih kotača s promjerom od 20 inča sprijeda i 21 inča otraga nadvijaju se znatno šira kućišta kotača. Sada ujednačeno široki stražnji dio kod svih modela naglašava vitku središnju sekciju. Sprijeda je širina karoserije povećana za 45 milimetara. U ravnini s vratima integrirane, električno upravljane ručke naglašavaju strukiranu i glatku bočnu liniju. Između novih LED svjetala prednji poklopac s naglašenim udubljenjem reflektira dizajn prvih generacija modela 911. U stražnjem dijelu kod svih modela dominiraju znatno širi promjenjivi stražnji spojler i besprekidna, elegantna svjetlosna traka. Izuzev prednjeg i stražnjeg dijela cijela se vanjska koža sada sastoji od aluminija.

Potpuno novi interijer obilježen je jasnim i ravnim crtama upravljačke ploče s uvučenim instrumentima. Ovdje su kao inspiracija poslužile Jedanaestice 1970-ih godina. Pored tipično za Porsche centralno smještenog tahometra, dva tanka, bezokvirna zaslona slobodnog oblika (tzv. freeform displays) pružaju vozaču informacije. Sada 10,9 inča veliki središnji zaslon sustava Porsche Communication Management (PCM) se zahvaljujući novoj arhitekturi može brzo i sigurno upravljati. Ispod njega je smještena kompaktna jedinica prekidača s pet tipki za direktni pristup važnim funkcijama vozila. U pogledu na digitalizaciju, 911-ica poduzima sljedeći korak u budućnost stalnom povezivošću kao i novim funkcijama i uslugama. PCM između ostalog serijski obuhvaća online navigaciju temeljenu na informacijama roja i Porsche Connect Plus.

Novi sustavi asistencije povećavaju sigurnost i udobnost

Kao jednu od svjetskih novosti, Porsche je razvio serijski Wet Mode. Tom se funkcijom prepoznaje voda na cesti koja zatim na odgovarajući način pretkondicionira kontrolne sustave i upozorava vozača. On tada može vozilo putem pritiska tipke ili putem dug- meta za način rada na volanu (Sport Chrono paket) podesiti s posebnim naglaskom na sigurnost. Isto tako serijski asistent za upozorenja i kočenje na temelju kamere pre- poznaje opasnost od kolizije s objektima u kretanju te po potrebi pokreće naglo koče- nje. Po prvi puta je za 911 opcionalno dostupan sustav Night Vision Assist s termovizijskom kamerom. Na zahtjev dostupni tempomat za održavanje razmaka obuhvaća automatsku regulaciju udaljenosti, stop-and-go funkciju, reverzibilnu zaštitu putnika u vozilu i novu autonomnu funkciju asistenta u nuždi.

Početna cijena za model 911 Carrera S u Njemačkoj iznosi 120.125 eura, za 911 Carrera 4S 127.979 eura uključujući PDV i opremu specifičnu za pojedinu zemlju. Novi modeli od sada su dostupni za narudžbu.

Digitalna ponuda: „Road Trip“, „360+“ i „Impact“

„Porsche Road Trip“ pruža podršku automobilskim entuzijastima pri planiranju, organizaciji i navigaciji posebnih tura. Uređene rute sadrže ekskluzivne preporuke hotela i restorana te znamenitosti i vidikovce na tom putu.

„Porsche 360+“ ima za cilj da se Porsche iskustvo doživi i izvan vozila u svakodnevnom životu kupca. Srž samog „Porsche 360+“ tvori osobni lifestyle asistent koji je kupcu 24 sata dnevno na raspolaganju. Zadaća mu je da olakša svakodnevicu i omogućava ekskluzivne doživljaje.

Kod „Porsche Impact“ riječ je o kalkulatoru emisija. Njime se izračunavaju novčani iznosi koje kupci Porschea mogu platiti kako bi kompenzirali svoj ugljični otisak. Samo- stalno biraju u koje međunarodno certificirane klimatske projekte žele investirati. Oni su raspodijeljeni diljem svijeta te su usredotočeni na energiju dobivenu od vjetra, vode i sunca kao i na zaštitu šuma.

 

Tags: ,