Održavanje odgovarajućega tlaka u gumama važno je zbog sigurnosti vožnje i manje potrošnje goriva. Vozačima pritom može pomoći sustav TPMS, koji neprestano prati tlak u gumama i brzo obavještava vozača o promjenama. Međutim, kao i svaki drugi sustav i TPMS treba odgovarajuće servisirati, po mogućnosti u specijaliziranim servisnim radionicama.

Proizvođači guma i stručnjaci iz automobilske industrije odavno preporučuju vozačima da redovito prate tlak u gumama. Redovito kontroliranje tlaka povećava sigurnost, a vozačima također omogućuje osjetnu uštedu. Usprkos tome serviseri su primijetili da je kod približno dvije trećine vozača tlak u gumama nepravilan. U tom je slučaju korisno rješenje sustav TPMS (sustav za kontrolu tlaka u gumama), koji neprestano prati tlak u automobilskim gumama. Sukladno Uredbi Europske komisije ECE-R 64 od 1. studenoga 2014. sva nova vozila koja se prodaju u državama EU moraju biti tvornički opremljena senzorima tlaka TPMS. Automobili na tržištu opremljeni su jednim od dvaju tipova sustava TPMS: neposrednim ili posrednim.
Posredni TPMS, koji je samo jedna od funkcija sustava ABS i ESP, ne zahtijeva servisiranje jer ne upotrebljava dodatne senzore, odnosno ne provodi mjerenja, nego ih izračunava na temelju impulsa dobivenih od ESP i ABS. Pritom se mjeri okretanje kotača; naime kotač čija guma ima niži tlak vrti se brže. Posredni TPMS očitava te podatke i kod utvrđene razlike javlja vozaču nepravilnost pomoću kontrolne žaruljice. Taj je tip doduše jeftiniji i učinkovitiji, ali ne omogućuje precizne podatke o tlaku u gumama. Osim toga kod posrednih mjerenja stupanj pogrešaka prilično je visok, a rad je usporen.
Neposredni sustav TPMS, čije je djelovanje složenije, omogućuje puno preciznije mjerenje tlaka i temperature. Uređaji za praćenje tlaka obično su ugrađeni u gumama, na zračnim ventilima, a svaki ventil ima senzor tlaka, radijski odašiljač i vlastitu bateriju. Prikupljeni podaci šalju se putem radija do računala automobila i prikazuju na zaslonu. Sinkronizacija različitih senzora s računalom vrlo je precizna, stoga se u tom slučaju ne preporučuje slobodno mijenjati naplatke, a kod svake zamjene guma treba resetirati sustav i učitati nove podatke.
Savjeti servisera za neposredne sustave TPMS:
1. Gume servisirajte samo u specijaliziranim servisnim radionicama koje imaju odgovarajuću opremu i osposobljeno osoblje. Tijekom zamjene treba naime postupati sukladno specifičnim postupcima, a osim toga za testiranje senzora tlaka potreban je odgovarajući dijagnostički alat. Nepravilno održavanje može izazvati vozaču dodatne troškove.
2. Kod svake periodične zamjene guma serviser treba provjeriti sve pojedine elemente sustava.
3. Senzore koji su se oštetili zbog nestručne zamjene guma treba odmah zamijeniti.
4. Pažljivo pratite – osobito kod starijih, pogotovo kod američkih i francuskih automobila – stanje aluminijskih ventila sa senzorima jer često oksidiraju. Većinom je dovoljno zamijeniti samo ventil, ali na žalost ponekad treba zamijeniti čitav senzor.
5. Ako na armaturnoj ploči zasvijetli kontrolna žaruljica za nadzor tlaka, morate najprije provjeriti tlak u gumama. Ako mjerenje pokaže da je tlak pravilan, nešto ne valja sa sustavom TPMS i treba što prije posjetiti specijaliziranu servisnu radionicu. Nekad su moguće poteškoće s punjenjem guma, a uzrok mogu biti oštećeni ventili – u tom slučaju vrijedi pravilo: što ih prije zamijenimo, manji ćemo imati trošak.
6. Kod kupnje novoga kompleta naplataka vozači moraju imati na umu da treba ugraditi i dodatne senzore, programirati ih i konfigurirati sa sustavom.
Najvažnije su prednosti sustava TPMS bolja upravljivost vozila i kraći zaustavni put koji znače veću sigurnost na cesti. Osim toga sustav omogućuje gumi duži životni vijek i smanjuje potrošnju goriva, što pozitivno utječe i na novčanik i na okoliš.

 

Tags: ,