Galerija Izdvojeno Objava tjedna Predstavljamo Sport

40 godina Renault Sporta – nova ‘beba’ je Clio R.S.16

Povodom 40. obljetnice postojanja odjel Renault Sport s ponosom predstavlja konceptni automobil Clio R.S.16. Za manje od pet mjeseci stručnjaci Renault Sporta uspjeli su u stvarnost pretvoriti pomalo ludu ideju: staviti 2-litreni turbomotor s 275 KS i 360 Nm okretnog momenta pod poklopac motora Clija R.S.

Kako bi se ostvario puni potencijal ovog snažnog motora preuzetog iz Méganea R.S. 275 Trophy-R, Clio R.S.16 opremljen je šasijom i ovjesom bogatim rješenjima razvijenim za utrkivanje. Agresivan dizajn, na kojem se posebno izdvajaju 19-inčni naplatci i 60 mm šira karoserija, ističe njegove namjere: postati Renault Sportov najsnažniji cestovni automobil.

Clio R.S.16 slavi povratak Renaulta u Formulu 1 kao samostalnog konstruktora, što je vidljivo u boji karoserije i nazivu koji dijeli s bolidom R.S.16. Danas, 27. svibnja 2016., Kevin Magnussen, vozač momčadi Renault Sport Formula One Team obožavatelje i prolaznike počastio prvim izlaskom Clija R.S.16 pred oči javnosti na legendarnoj Velikoj nagradi Monaka.

Mjesto gdje je sve počelo

Ideja koja je dovela do stvaranja Clija R.S.16 rodila se jedne večeri u listopadu 2015. na sastanku u glavnom uredu odjela Renault Sport Cars. Glavni direktor Patrice Ratti okupio je najbliže suradnike kako bi osmislili nove projekte, posebice u čast četrdesetoj obljetnici odjela Renault Sport. Tijekom jedne od rasprava, inženjer Christophe Chapelain izjavio je da bi prema njegovom iskustvu u reliju Cliova šasija lakoćom podnijela ugradnju motora od 300 KS. Malo pomalo, i ideja o Cliju R.S. fantastičnih performansi počela se razvijati. „Svi se živo sjećamo koliki je dojam ostavio Clio V6. Željeli smo napraviti tehnički konceptni automobil iznimnih performansi, ali mnogo prihvatljivije cijene. Stoga smo morali stajati čvrsto na zemlji i upotrijebiti jednostavna, ali domišljata rješenja kako bismo konstruirali automobil koji se može homologirati. Osim toga, željeli smo da ovaj projekt u potpunosti razvije Renault Sport”, prisjeća se Patrice Ratti. „U teoriji je Clio R.S. pokretan našim najsnažnijim motorom, 2-litrenim turbomotorom snage 275 KS, bio zaista primamljiva ideja, ali morali smo provesti ozbiljne provjere kako bismo utvrdili njegovu izvedivost. Za manje od mjesec dana mali je tim sastavio preliminarnu studiju i potvrdio da se taj motor može smjestiti ispod poklopca motora. Stoga smo ja i Thierry Landreau, tehnički direktor odjela Renault Sport Cars, odlučili riskirati i pretvoriti ideju u stvarnost. Cijelim projektom koordinirao je François Ratinet, voditelj „specijalnog odreda”, a ja sam ga nadgledao.” Michael van der Sande, tadašnji viši potpredsjednik odjela za marketing u Renault Sportu, također je bio oduševljen tom idejom. Renault je razmatrao svoj povratak u Formulu 1, pri čemu bi Clio R.S. služio kao dodatni pokazatelj bliske povezanosti između utrkivanja i serijskih automobila. Krajem prosinca Renault je dao zeleno svjetlo za nastavak projekta. „Neću vam otkriti sve, ali mogu vam reći da imamo veliko iznenađenje za sve prisutne na Velikoj nagradi Monaka. Pokazat ćemo im kako Renault Sport stvara vezu između trkaće staze i ceste.”

Odlučeno je da će Clio R.S.16 javnosti biti predstavljen u petak, 27. svibnja 2016. na Velikoj nagradi Monaka. Ovim smo rokom uvelike odredili daljnji razvoj projekta, koji je morao biti završen za manje od pet mjeseci!

Za ovaj su projekt trkaći inženjeri uveli nove radne metode. S obzirom na kratak rok, naše su ekipe morale naučiti raditi bez izrada brojnih inačica obično uključenih u konstrukciju serijskog automobila, a istovremeno zadržati istu razinu kvalitete i performansi. Naš će cilj ubuduće biti iskoristiti ovo iskustvo za razvoj drugih pomalo ludih ideja, koje će nam pomoći obogatiti naše iskustvo i istražiti nove mogućnosti za budućnost.” – Patrice Ratti – glavni direktor odjela Renault Sport Cars

Početkom siječnja u Renault Sportu osnovan je tim od desetak ljudi. Projekt je povjeren jedinici za preliminarne projekte, odjelu Centra za izradu prototipova. „Želja nam je bila konstruirati samostalno Renault Sportovo vozilo, pokretano najsnažnijim motorom kojim raspolažemo”, rekao je Laurent Doré, direktor odjela za razvoj prototipa. Cilj je bio jasan, ali glavnu su poteškoću predstavljali iznimno kratki rokovi. Sastavili smo tim stručnjaka iz odjela Renault Sport Cars i Renault Sport Racing. Ovim malim „specijalnim odredom” upravljao je Maurizio Suppa, inženjer koji se specijalizirao za razvoj prototipa. Iako je bila neovisna, jedinica za preliminarni razvoj projekata imala je na raspolaganju sve resurse centara u Les Ulisu i Viry-Châtillonu. Projekt su ubrzo s oduševljenjem poduprli svi uključeni.

Brojni izazovi

Uz rokove za završetak projekta, jedinica za preliminarni razvoj projekata ubrzo je identificirala i ostale velike izazove. Prvi izazov bio je ispravno postaviti motor, mjenjač i rashladni sustav preuzet iz Méganea R.S. 275 Trophy-R.  Budući da taj motor razvija 360 Nm okretnog momenta, inženjeri su morali izmijeniti dijelove ovjesa. Pametno su se dosjetili i spojili i prilagodili dijelove koji su im već na raspolaganju iz serijskih Méganea, Kangooa i Espacea. U suradnji s dizajnerima, kojima je zadatak bio redizajnirati prednji kraj automobila, obavljene su bezbrojne simulacije kako bi se osiguralo optimalno hlađenje motora. Izračunima nastalim na temelju tih simulacija određene su i postavke koje će omogućiti zadržavanje vrhunskog prianjanja, po čemu su Renault Sportovi automobili poznati. Ispušni sustav, još jedan element važan za postizanje vrhunskih performansi, također je trebalo izmijeniti kako bi se ostvarile željene performanse. Veća propusnost sustava omogućila je inženjerima koji su radili na konstrukciji motora ispuniti ciljeve bez mijenjanja pravca postavljanja ispušnih cijevi ispod automobila. Ni zvuk nije zaboravljen: nakon testiranja na stazi Clio R.S.16 dobio je Akrapovičev ispušni lonac s dvije cijevi koji proizvodi vrlo primamljiv zvuk. Iako nije izložen pogledima, i elektronički sustav trebalo je temeljito izmijeniti jer se arhitektura sustava u Méganeu R.S. 275 Trophy-R poprilično razlikuje od one u Cliju R.S., a razmjena podataka motora, koja omogućuje ispravan rad ABS-a i ESP-a iznimno je važna. Taj je izazov svladan ugrađivanjem posebnog softvera u ECU Méganea R.S. 275 Trophy-R za spajanje s Cliovim sustavima.

Šasija i ovjes koji ostvaruju sav svoj potencijal

Konstrukcija prednjeg ovjesa povjerena je Pascalu Auffrèreu, inženjeru s 35 godina iskustva u Renault Sportu: „Ovaj su mi projekt dodijelili zahvaljujući mojem dugogodišnjem iskustvu. Nakon rada na automobilima za reli sredinom 90-ih, kad smo počeli razvijati Clio II Renault Sport prešao sam u odjel za razvoj serijskih automobila. Projekt Clio R.S.16 bio je neopisivo uzbudljiv jer smo u nevjerojatno kratkom roku morali proizvesti automobil vrhunskih performansi. Bilo je jednostavno: razmišljao sam samo o tome! Kad smo radili istraživanja i preliminarne studije o tome koja bi vrsta prednjeg ovjesa mogla podnijeti snagu i okretni moment motora, postojeći dijelovi pomogli su nam uštedjeti vrijeme. Počeli smo s neovisnim prednjim ovjesom za koji smo konstruirali novu poluosovinu. Taj prekrasno izrađeni dio, izrezan iz jednog komada aluminija, omogućio nam je da dobijemo raspored ovjesa koji smo željeli i uskladimo ga s položajem upravljača.”

Amortizeri Clija R.S.16 upotrebljavaju opruge Méganea R.S. 275 Trophy-R s kliznim uloškom, prilagodljive u jednom smjeru. Kočioni sustav, čelični diskovi promjera 350 mm smješteni na aluminijske bubnjeve, također je preuzet iz Méganea. „Općenito smo pokušavali ponovno iskoristiti inovacije uvedene na Méganeu R.S. 275 Trophy-R”, izjavio je Maurizio Suppa. „Tako smo, primjerice, upotrijebili litij-ionski akumulator, što nam je uštedjelo 15 kilograma i oslobodilo prostor u motornom prostoru.” Konstrukcija stražnjeg ovjesa bila je mnogo jednostavnija jer smo je preuzeli iz Clija R3T, izvedbe Clija R.S. za reli. „U skladu s FIA-inim pravilnikom, krenuli smo od serijskog dijela i ojačali ga nizom zavarenih pregrada. Kako bi se mogao nositi s naporima najzahtjevnijih šljunčanih relija, povećali smo otpornost na naginjanje za 50%. Stoga smo sigurni da će se pokazati kao dobar izbor za Clio R.S.16 na cesti”, pojašnjava Christophe Chapelain. Zatim je trebalo osmisliti kako ugraditi 19-inčne naplatke u karoseriju predviđenu za 18-inčne naplatke. U tu su svrhu malo podrezani blatobrani koji su zatim prošireni izbočenjima od kompozitnih vlakana. Naravno, sva ta tehnologija mora biti popraćena izgledom koji odražava ambicije Renault Sporta. Dizajn Clija R.S.16 bio je vrlo važan, ponajviše zato što značajno utječe na hlađenje motora.

Dizajn u službi visokih performansi

Dizajn Clija R.S.16 predodređen je dvama elementima nametnutim tehničkim specifikacijama: proširenjem karoserije za 60 mm i prelaskom na 19-inčne naplatke. „Čim smo vidjeli specifikacije na papiru, znali smo da ovaj projekt ima dobre gene”, oduševljeno je rekao Eric Diemert, voditelj dizajna odjela Renault Sport Cars. “Za automobil veličine Clija, proširivanje blatobrana za 60 mm velik je zadatak. Oduševili smo se kad smo vidjeli da će automobil imati 19-inčne naplatke. Sviđaju nam se veći kotači jer pomažu vizualno smanjiti masu svojstvenu današnjim automobilima visokog prednjeg kraja. Kotači su jedini dio automobila u kontaktu s podlogom, zato su od ključne važnosti za zadržavanje, pa čak i poboljšanje, ukupnog dinamičkog dojma automobila. Clio R.S. dizajniran je da bude prilagodljiv; njegove sportske vozne osobine bile su u kontrastu sa suptilnim izgledom. Clio R.S.16 ima isti pristup dizajnu. Nešto je odvažnijih proporcija i detalja, ali nije potpuno razmetljiv. To mi se najviše sviđa kod ove ravnoteže: ističe svoje kvalitete na jasan, izravan način, bez pretvaranja.” Privučen zahtjevima za izmjene koje je bilo potrebno napraviti na automobilu, dizajner Franck Le Gall počeo je tražiti osnove koje će Cliju R.S.16 omogućiti istovremeno zadržati dinamička svojstva Clija R.S. i izraziti svoj jedinstven stav. Budući da zbog kratkih rokova nije bilo moguće izraditi maketu, izmjene su simulirane s pomoću računalnog softvera za modeliranje. Kako bi se napravilo mjesta za 19-inčne kotače, blatobrani su prvo podrezani, a zatim su im dodana proširenja od kompozitnih vlakana. Blatobrani su prošireni postavljanjem pragova što je bliže moguće vratima kako bi se istaknuo trkaći duh automobila. Stražnji kraj pretrpio je minimalne promjene. Difuzor, koji pridonosi aerodinamičkoj učinkovitosti automobila, upotpunjen je spojlerom uzetim s Clija Cup. Razvijen primjenom računalne dinamike fluida i opsežnih testiranja u zračnom tunelu, taj spojler pruža dodatnih 40 kg potiska pri 200 km/h. Školjkasta sjedala i šesttočkovni sigurnosni pojasevi dodatno ističu sportski dojam u unutrašnjosti. Stražnja klupa i klima-uređaj uklonjeni su kako bi se smanjila masa automobila. Nakon faze modeliranja, alatima koji omogućuju brzu izradu prototipa izrađene su makete određenih dijelova karoserije. Nakon što su ih ugradili na Clio R.S., dizajneri su imali prilično dobru predodžbu završnog izgleda automobila. Samo nekoliko sitnijih izmjena kasnije i dizajn je bio završen, a odobrio ga je i Laurens van den Acker viši potpredsjednik, odjel za dizajn grupe Renault. Količina svježeg zraka koji usisnici dovode u motor jedan je od najvažnijih čimbenika koji utječu na performanse. Dizajneri to moraju imati u vidu već od početnih faza dizajna. Kako bi se osiguralo da izmjenjivač zraka preuzet iz Méganea R.S. 275 Trophy-R ispravno radi, prednji je spojler redizajniran. To je rješenje istodobno elegantno i domišljato jer ne utječe na izgled automobila. Prilagođeni je odbojnik dopunjen posebnim ukrasnim elementom. Teksturom kevlara ovaj dio ističe sportski karakter Clija R.S.16. „Industrijski dizajn ima smisla samo ako se borite s ograničenjima i uključeni ste u sastavljanje parametara koji određuju dizajn. Kako bi projekt imao smisla i pomaknuo se s crtaće daske, morate uračunati sve moguće razvoje situacije. Nalazimo se na prekretnici tih ograničenja, a to ovaj posao čini uzbudljivim.” Éric Diemert – direktor odjela za dizajn, Renault Sport Cars

Izgled nadahnut bolidom Formule 1

Clio R.S.16 obojen je prepoznatljivom žutom bojom Sirius koja krasi brojne Renault Sportove automobile, a od ove sezone i bolide momčadi Renault Sport Formula One Team. Kombinirana je sa sjajno crnom bojom prednje maske i Renaultova logotipa te krova i vanjske površine stražnjeg spojlera. Spojler na završnoj inačici obojen je žutom bojom Sirius kako bi se istaknuo sportski profil Clija R.S.16.U skladu s trkaćim duhom prisutnim u svakom detalju Clija R.S.16 naplatci Speedline Turini crne su boje. Velike rupe omogućuju uživanje u kontrastu s crvenim kočionim čeljustima Brembo. Završni detalj izgleda Clija R.S.16 jesu oznake Renault Sport na krovu i pikselizirana inačica Renaultova logotipa na stražnjem kraju automobila, poput one na bolidu Formule 1 R.S.16. Naravno, ova je kombinacija žute i crne odabrana u skladu s bojom bolida R.S.16 momčadi Renault Sport Formula One Team!

Munjevito brzo ugađanje

Prvo testiranje R.S.16 na cesti održano je u petak, 1. travnja, na stazi Montlhéry. Zahvaljujući opsežnim simulacijama provedenim prije testiranja, automobil se odmah pokazao odlično uravnoteženim. Drugi razlog za zadovoljstvo bila je temperatura pogonskog sklopa koja je bila u skladu s postavljenim zahtjevima. Nakon početnog testiranja na stazi, moglo je započeti fino ugađanje pogonskog sklopa. Testiranja provedena na dinamometru u Tehnološkom centru u Lardyju omogućila su prilagođavanje brojnih parametara. Kako bi se ispoštovali kratki rokovi postavljeni za ovaj projekt, ovaj su dio posla odradili inženjeri koji su podesili Mégane R.S. 275 Trophy-R:  Jean-Sébastien Robert i Frédéric Laurent. Deset dana nakon prvog izlaska Clija R.S.16 na stazu, na stazi Tehnološkog centra u Aubevoyeu počeli su radovi na finom ugađanju upravljanja i geometrije kotača. U tom tajnom, strateškom objektu u Normandiji, Clio R.S.16 susreo se s prototipovima nadolazećih Renaultovih automobila. Jedinica Preliminary Project izradila je dva automobila: automobil žute boje Sirius konceptni je automobil predstavljen u Monaku, a crni automobil razvojni je prototip koji će služiti za testiranje. Na samom početku projekta odlučili smo ugraditi gume Michelin Pilot Sport SP2. Stoga smo se već od prvog izlaska na stazu mogli posvetiti mehaničkim postavkama ovjesa. Poput trkaće momčadi, provjeravali smo brojne postavke: krutost opruga, ventile, prigušnike amortizera, stabilizatore, itd. „Staza u Aubevoyeu omogućila nam je rad u blizini baze u Les Ulisu, u dobrim uvjetima i u potpunoj tajnosti”, izjavio je David Praschl, testni vozač Clija R.S.16. „Odabrali smo rutu koja uključuje sve vrste izazova: neravne dijelove ceste s rupama koji omogućuju provjeru okomitog kretanja automobila, velike zavoje koji testiraju prianjanje, oštre zavoje za provjeru prijenosa snage na podlogu, itd. Testirali smo i stabilnost automobila pri brzinama većim od 200 km/h na ovalu…” Članovi jedinice Preliminarnog projekta također su prisustvovali prvom testiranju kako bi provjerili jesu li njihovi odabiri bili ispravni i kako bi stekli uvid u buduće ispravke. Istodobno su inženjeri koji rade na razvoju motora analizirali gigabajte podataka kako bi provjerili radi li 2-litreni turbomotor ispravno i utvrdili njegove performanse… Nakon tri dana intenzivnog testiranja razvojni je prototip vraćen u Les Ulis i rastavljen kako bi se provjerili dijelovi. Drugo je testiranje provedeno 28. travnja kako bi se provjerile vozne osobine nakon završnih ugađanja.

Osjećaj za upravljačem

„Odlike šasije i Michelinovih guma odmah su pokazale koliko je Clio R.S.16 dinamičan”, rekao je David Praschl. „Neovisan prednji ovjes dobro je podnio povećanje okretnog momenta, ali to i nije bilo toliko iznenađenje jer je riječ o tehnologiji koju u Renault Sportu razvijamo i upotrebljavamo već desetak godina. Ako bih morao usporediti Clio R.S.16 s Mégane R.S. 275 Trophy-R, rekao bih da Clio ima manju inerciju. To je i očekivano s obzirom na njegove kompaktnije dimenzije. Stoga mu se svi tipovi vozača mogu brzo prilagoditi. Okretnost i progresivan odziv Clija R.S.16 podsjećaju me na Clio III Cup, koji je bio vrlo popularan među trkaćim vozačima. Također je i sigurniji, zahvaljujući stabilnosti i učinkovitosti kočnica. Zaista se možete vrlo dobro zabaviti! Sad samo moramo pritisnuti gas i dokazati da je to zaista najsnažniji Renault Sportov cestovni automobil.”

Početak nove priče

Predstavljanjem konceptnog automobila na Velikoj nagradi Monaka s Kevinom Magnussenom – vozačem momčadi Renault Sport Formula One – za upravljačem, Renault ističe namjenu Clija R.S.16: samo vožnja, bilo na stazi ili otvorenoj cesti! Osim toga, automobili s kojima dijeli stazu samo su neki od Renault Sportovih automobila koji već generacijama potiču ljubav prema vožnji: Renault 5 Turbo, Clio V6, Renault Sport Spider, Mégane R.S. R26-R i Mégane R.S. 275 Trophy-R. Nakon prvog predstavljanja na Velikoj nagradi Monaka, Clio R.S.16 javnosti će se pokazati i u Velikoj Britaniji na Festivalu brzine u Goodwoodu (23. – 26. lipnja).

MOTOR
Vrsta F4R M 874
Obujam (cm3) 1.998
Provrt x hod (mm) 82,7 x 93:
Broj cilindara / ventila 4/16
Kompresijski omjer 8,6.: 1
Najveća snaga kW (KS) EEC 201 (275)
pri 5.500 o/min
Najveći okretni moment Nm (m.kg) EEC 36,7
pri 3.000 do 5.000 o/min
Tip ubrizgavanja Višetočkovno
Vrsta goriva preporučena uporaba super bezolovnog benzina
Katalizator Serijski
MJENJAČ
Vrsta PK4 ručni
Broj stupnjeva prijenosa 6
UPRAVLJAČ
Vrsta Varijabilni servoupravljač
Krug okretanja (m) 10,93
OVJES
Vrsta prednjeg ovjesa Neovisni prednji ovjes
Vrsta stražnjeg ovjesa Torzijska greda otvorenog profila preuzeta iz Clija R3T
KOTAČI I GUME
Serijski naplatci (“) 8,25J x 19
Serijske gume (prednje/stražnje) 235/35 R19 91Y
KOČNICE
Vrsta kočionog sustava Dijagonalni
Prednji diskovi: Ø (mm) 350
Stražnji diskovi: Ø (mm) 260
DIMENZIJE
Duljina (m) 4,09
Širina s retrovizorima (m) 1,73
Visina bez stražnjeg spojlera (m) 1,43
Međuosovinski razmak (m) 2,59

naslovnanaslovna_1

Renault_78779_global_en Renault_78780_global_en Renault_78783_global_en Renault_78784_global_en Renault_78785_global_en Renault_78786_global_en Renault_78787_global_en Renault_78788_global_en Renault_78790_global_en Renault_78791_global_en Renault_78792_global_en

Renault_78772_global_en Renault_78771_global_en Renault_78770_global_en Renault_78768_global_en Renault_78726_global_en Renault_78725_global_en Renault_78724_global_en Renault_78717_global_en