Izdvojeno Vijesti

Pet milijuna Audi vozila s quattro pogonom

AUDI AG slavi vrlo poseban događaj – pet milijunti primjerak vozila Audi s pogonskim sustavom quattro®. Bijeli Audi A6 allroad 3.0 TDI sišao  je s proizvodne trake tvornice u Neckarsulmu. Ovaj rekord pokazuje da je pionirski pogon na sva četiri kotača odigrao vodeću ulogu u branši. Nijedna druga marka premium klase vozila ne broji tako velik broj prodanih primjeraka vozila s pogonom na sva četiri kotača niti ima usporediv proizvodni program modela vozila s preko 140 quattro® izvedbi. quattro® tehnologija premijerno je na tržištu prikazana 1980. godine u legendarnom i prvom automobilu s pogonom quattro®. Audi nudi najveći proizvodni program automobila s pogonom na sva četiri kotača: Audi Q7, R8, A4 allroad, A6 allroad te izvedbe modela  S i RS dostupni su isključivo s pogonom quattro®; Audi isti pogon nudi kao dodatnu opciju za gotovo sve druge linije modela.

quattro® je jedan od ključnih stupova naše marke i presudan faktor povijesti našeg uspjeha,” kazao je Rupert Stadler, predsjednik Uprave tvrtke AUDI AG. “Trajni pogon na sva četiri kotača quattro® omogućuje našim kupcima da iz prve ruke iskuse značenje našeg slogana „Napredak kroz tehniku.“ Posvećeni smo toj svojoj pionirskoj ulozi i nastavit ćemo tu prednost  razvijati primjenom novih tehnologija.”

quattro® je više od tehnologije, on je ikona. To ime je sinonim za sigurnost i sportski ugođaj u vožnji, tehničku kompetenciju i dinamičan stav koji uspješno svladava sve nepovoljne uvjete na cesti. Uspješnost modela quattro® na cesti i u motosportu puno znače za marku, jednako kao i legendarna serija televizijskih reklama koja je započela sa skijaškom skakaonicom u Kaipoli, Finska, uz koju se Audi 100 CS quattro 1986. godine popeo vlastitim pogonom.

quattro® i Audi su nerazdvojni: u 2012. godini je više od 43 posto kupaca vozila Audi odabralo quattro® model – postavljen je novi rekord. Audi Q5 na vrhu je top liste s oko 205.600 prodanih primjeraka. Ali ne pouzdaju se samo vozači SUV modela u pogon na sva četiri kotača proizvođača automobila s četiri prstena, gotovo 25 posto kupaca ostalih modela iz naših proizvodnih linija je u 2012. godini odabralo quattro® pogon.

Pogon quattro® posebno je važan za tvornicu u Neckarsulmu s čije je proizvodne trake sišao rekordni primjerak tog modela. Više od 50 posto tamo proizvedenih  vozila  marke Audi  opremljeno je pogonom na sva četiri kotača. Ekskluzivnost marke Audi posebno se ističe na modelima koje nudi tvrtka quattro GmbH, podružnica tvrtke AUDI AG za razvoj i proizvodnju modela visokih performansi Audi RS i R8. Tvrtka automobil može prilagoditi specijalnim zahtjevima kupaca individualiziranom  dodatnom opremom za čim ima sve više zahtjeva.

Audi quattro® – tehnologija

Pored svog proizvodnog programa modela Audi nudi velik broj konceptnih automobila u kojima je quattro® tehnologija ima veliki udio. Za svaki konceptni model dostupno je posebno prilagođeno rješenje. Za kompaktne modele A3, Q3 i TT s poprečno ugrađenim motorom Audi upotrebljava quattro® sa spojkom s više diskova s elektroničkim upravljanjem i hidrauličkim pokretačem. Ugrađen je u stražnju osovinu za optimalnu raspodjelu težine. U normalnim uvjetima spojka gotovo isključivo snagu prenosi na prednje kotače; ako na njima dođe do proklizavanja, može usmjeriti do 100 posto okretnog momenta na stražnje kotače. Novi A3 opremljen je najnovijom inačicom spojke s više diskova. Samoblokirajući središnji diferencijal, koji se upotrebljava na većini modela vozila Audi s uzdužno ugrađenim motorom, potpuno je mehanički sklop planetarnog zupčanika koji odmah usmjerava okretni moment. Obično prenosi 40 posto okretnog momenta motora na prednju osovinu, a 60 posto na stražnju. Po potrebi, automobil većinu snage može usmjeriti na osovinu s boljom trakcijom. Mehanizam za raspodjelu momenta na pogonske kotače usavršava djelovanje diferencijala pri maksimalnim brzinama u zavoju nježnom, selektivnom i impulsnom primjenom kočnica. SUV model Q7 koristi poseban oblik klasičnog quattro® središnjeg diferencijala ugrađenog u kućište prijenosa. Dinamični modeli RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet opremljeni su središnjim diferencijalom najnovije generacije. Lagan i kompaktan središnji diferencijal s ozubljenim vijencem, koji djeluje iznimno brzo i glatko, zove se tako zbog ozubljenih zupčanika u svojoj unutrašnjosti. Po potrebi se do 85 posto okretnog momenta može usmjeriti na prednje kotače, a maksimalno 70 posto na stražnje kotače. Isto kao i klasični središnji diferencijal i ovaj se može kombinirati s još jednom Audi tehnologijom –  sportskim diferencijalom koji aktivno raspodjeljuje snagu na stražnje kotače. Sportski modeli R8 s središnjim motorom slijede vlastiti put kada je u pitanju pogonski sustav quattro®. Oni imaju viskoznu spojku koja može usmjeriti 15 do 30 posto okretnog momenta na prednje kotače, kada to uvjeti iziskuju. Smještena na prednjoj osovini spojka se pogoni putem kardanske osovine koja prolazi kroz prednji dio mjenjača i karter motora.

 

Audi quattro – povijest

S quattro® pogonom Audi je pionir u proizvodnji sustava pogona na sva četiri kotača za putnička vozila. Podrijetlo sustava seže sve do zime 1976.- 77. kada je grupa Audi inženjera provela probne vožnje po dubokom snijegu u Švedskoj. Na putu ih je za usporedbu pratio Iltis. Bez obzira na malu snagu od 55 kW (75 ks), ovo spretno vozilo za sve vrste terena lako je nadjačalo performanse snažnijih Audi prototipova s pogonom na prednje kotače. Nekoliko tjedana kasnije malen tim inženjera predvođen Dr. Ferdinandom Piëchom, kasnije članom Uprave za tehnički razvoj tvrtke AUDI AG, započeo je s razvojem automobila s pogonom na sve kotače. Audi genijalna ideja, koja je omogućila razvoj quattro® tehnologije, bila je šuplja osovina tj. izbušena sekundarna osovina u mjenjaču kroz koju je snaga protjecala u dva smjera. Pogonila je središnji diferencijal od najstražnijeg dijela. Druga se polovina pogonskog momenta prenosila na diferencijal prednje osovine duž izlazne osovine koja se okretala u šupljoj sekundarnoj osovini. Šuplja je osovina omogućila pogon na sva četiri kotača gotovo bez napora, lagano, kompaktno i učinkovito, tako da je radilo bez potrebe za teškim reduktorom ili drugom kardanskom osovinom. Princip rada sustava quattro posebno je prikladan za sportske automobile koje Audi proizvodi u velikim količinama.

Revolucionarna tehnologija premijerno je prikazana na međunarodnom sajmu automobila u Ženevi 1980. godine na novom vozilu Audi quattro, modelu coupé kockastog dizajna snage 147 kW (200 ks). Izvorno planirana za proizvodnju u manjem opsegu, tehnologija je postala toliko popularna da je izvorni model sa sustavom quattro® postao vrlo popularan; neprekidno se unaprjeđivala i kao takva se zadržala u toj proizvodnoj liniji modela sve do 1991. 1984. godine Audi je proizvodnom programu dodao model Sport quattro snage 225 kW (306 ks) i s kratkim međuosovinskim razmakom. 1986. godine Audi je zamijenio središnji diferencijal s ručnim blokiranjem s prvom generacijom Torsen diferencijala (Torsen = predosjećanje okretnog momenta). Taj je sustav prijenosa sa zupčanikom s beskonačnim vijkom bio sposoban za različitu raspodjelu pogonskog momenta. Sljedeći veliki korak dogodio se 2005. godine s planetarnim pogonom koji je omogućio asimetričnu i dinamičnu raspodjelu snage. Paralelno s time Audi je proširio svoju liniju modela quattro®. 80-ih godina 20. stoljeća tvrtka je odlučila ponuditi pogonski sustav quattro® za sve proizvodne linije modela: novi su modeli bili važna prekretnica na putu tvrtke Audi kao osvajanju premium segmenta vozila na tržištu. Prvi se model TDI s trajnim pogonom na sva četiri kotača pojavio 1993.; četiri godine kasnije tehnologija je uvedena u segment kompaktnih automobila.

Audi quattro – motosport

Početkom 1981. Audi je poput uragan uletio na scenu svjetskog prvenstva s modelima quattro®. Hannu Mikkola iz Finske pobijedio je u prvih šest posebnih probnih utrka po snijegu na reli natjecanju Monte Carlo Rally. Uz prednost od gotovo šest minuta, izgubio je priliku za pobjedom uslijed sudara s malenim zidom. Već su 1982. godine modeli quattro® postali gotovo nepobjedivi svugdje u svijetu. Audi je postavi nove standarde sa sedam pobjeda i trijumfirao u klasi proizvođača. Sljedeće je godine Mikkola kući donio naslov najboljeg vozača. Sezona 1984. godine započela je s velikim praskom. Novo regrutirani dvostruki svjetski prvak Walter Röhrl (Njemačka) pobijedio je na reli natjecanju Monte Carlo Rally i izbio na čelo ispred svojih timskih kolega Stiga Blomqvista (Švedska) i Hannua Mikkola. Na kraju je sezone Audi osvojio naslov svjetskog prvaka po prvi put, a Bloomqvist je ponio naslov najboljeg vozača. Konačni je model automobila bio Sport quattro S1. Najveći je trijumf slavio 1987. godine: Walter Röhrl projurio je kroz 156 zavoja staze Pikes Peak u Koloradu, SAD-u i zabilježio rekordno vrijeme s automobilom snage 440 kW (oko 600 ks). Sljedećih se godina Audi prebacio u kategoriju natjecanja touring cars. Počevši od 1988. godine marka se natjecala u serijama TransAm i osvajala naslove iz godine u godinu. 1990. godine Audi se prebacio u natjecanje Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (njemačko prvenstvo Touring Car Championship ili DTM), a Hans Stuck (Njemačka) i tamo je osvojio naslov u prvoj godini s velikim i snažnim modelom V9 quattro. 1996. godine model A4 quattro Supertouring se je, sa svojim dvolitrenim motorom s četiri cilindra, kvalificirao za sedam nacionalnih prvenstava na tri kontinenta, te u svima odnio ponudu. Dvije su godine kasnije europska sudska tijela gotovo u potpunosti zabranila natjecanje vozila s pogonom na sva četiri kotača u utrkama touring car. Audi je do tog trenutka ostvario četiri naslova na svjetskim reli prvenstvima, tri pobjede na stazi Pikes Peak, prvenstvenu pobjedu u seriji TransAm, dva naslova DTM, jedanaest nacionalnih pobjeda u natjecanjima touring car te svjetsko prvenstvo u kategoriji touring car. Trkaćem je automobilu s pogonom na sva četiri kotača ponovni izlazak na trkališta dopušten 2012. Model Audi R18 e-tron quattro s hibridnom tehnologijom je  odmah je odnio dvostruku pobjedu.