Vozili smo

Toyota Yaris Cross – šarmantan baby-SUV za mase

            S obzirom na to koliko se Toyota C-HR vidi na cestama i koliko je Yarisa prodano, za očekivati je da će model koji spaja njihove osobine privući veliku pažnju kupaca. Yaris Cross je manji i jeftiniji rođak C-HR-a, a koristi Yarisovu tehniku.

Vremena i trendovi se mijenjaju. Prije dvadesetak godina u modi su bili monovolumeni pa je tadašnji Yaris, inače Europski automobil 2000. godine, dobio većeg brata Yaris Verso. Još uvijek ih susrećemo na cesti jer su to kvalitetni i trajni automobili – jer su to Toyote.

No, danas pušu drugi vjetrovi. Prema novom-normalnom, automobilska marka u svakom segmentu mora ponuditi crossover ili SUV vozilo, inače neće prosperirati. Poznato je da se Toyotu, zahvaljujući modelu RAV4, s pravom smatra izumiteljem kategorije SUV vozila, a upravo je Toyota, gotovo cijelo jedno desetljeće, tu temu zanemarila u B-segmentu. Naime, otprilike toliko dugo simpatični Urban Cruiser (na bazi tada aktualnog Yarisa) više nije u prodaji. Sada je konačno došlo vrijeme za nasljednika: stigao je potpuno novi Yaris Cross!

Kako mu i ime sugerira, Yaris Cross je izveden iz novog Yarisa, inače Europskog automobila 2021. godine. Nastao je s namjerom spajanja kompaktnih dimenzija i najpopularnije vrste karoserije na tržištu, one povišenog urbanog crossovera. Dodatna prednost je širina ponude: postoji benzinska (125 KS) ili hibridna pogonska opcija (116 KS), ručni ili automatski mjenjač, te prednji pogon ili pogon na sve kotače, realiziran pomoću dodatnog elektromotora.

Hibridni pogonski sklop je izravno preuzet iz Yarisa pa omogućuje i čistu vožnju na struju, bez ikakve potrebe (ali ni mogućnosti) za dodatnim dopunjavanjem baterije s utičnice. Čisto električni način rada za sobom povlači brojne benefite: od niske potrošnje goriva, preko komforne i tihe vožnje, pa sve do određenih fiskalnih ili prometnih pogodnosti – već danas u mnogim državama EU, a jednoga dana možda i u nas.

Yaris Cross je razvijen u Europi, za europske kupce. Proizvodi se u francuskom Valenciennesu, u Toyotinom proizvodnom pogonu u koji je uloženo 400 milijuna eura kako bi se omogućila istovremena proizvodnja modela Yaris i Yaris Cross na istoj proizvodnoj traci. Vizualno, Yaris Cross djeluje poput umanjene i dotjerane Toyote RAV4, uz neke stilske elemente Yarisa, primjerice izbočine u području lukova kotača. Linije su ovdje, ipak, manje zaobljene, što karoseriji daje snažniji izgled, osobito zbog elemenata posuđenih iz svijeta terenskih automobila, poput kontrastnih plastičnih obruba blatobrana i rubova uz pragove.

Aluminijski naplatci idu do 18 inča. Karoserija Cross-a ima za 2,5 cm veći razmak od tla u odnosu na normalnog Yarisa. Ukupna visina doseže 1,56 metara (9 centimetara više od Yarisa). Ukupna duljina karoserije je 4,18 metara (ili 24 centimetra više od Yarisa i 20 centimetara manje od Toyote C-HR, tek toliko da stvari postavimo na svoje mjesto); širina je 1,76 metara, a međuosovinski razmak iznosi solidnih 2,56 metara.

Prtljažnik (397 litara) je jaki adut Crossa, posebno ako se usporedi njegov obujam s vanjskim dimenzijama vozila, a dodatan bonus je izvrsna varijabilnost. Prostranost putničke kabine ostvarena je zahvaljujući najnovijoj generaciji platforme TNGA-B – Toyota New Global Architecture za automobile B segmenta (Yaris i Yaris Cross). Ista platforma donosi i veću strukturnu krutost karoserije, što značajno poboljšava preciznost upravljanja i udobnost vožnje.

Nova platforma omogućila je i uvođenje tehnologija najnovije generacije, kao što su Apple CarPlay i Android Auto. Dodajmo kako je armaturna ploča preslikana iz Yarisa, a zanimljivo je da su instrumenti, s digitalnim zaslonima i grafikama, nalik onima u Corolli. Tu su i svi sigurnosni asistenti koje poznajemo iz Yarisa, s posebnim naglaskom na zračne jastuke smještene između prednjih sjedala, radi sprječavanja sudaranja vozača i suvozača u slučaju nesreće.

            S ovim modelom Toyota ima ozbiljne namjere: tijekom sljedeće kalendarske godine u Hrvatskoj planira prodati 800 vozila. Zato Crossa u startu nudi uz šest paketa opreme (Luna, Sol, Sport, Elegant, Adventure i Premiere), spomenuta dva motora, tri tipa mjenjača i s opcijskim pogonom na sve kotače (samo kod hibridne verzije). Tu su i neizostavne mogućnosti personalizacije automobila, bilo kroz dvobojnu (Bi-tone) karoseriju, ili putem bogate palete dodatne opreme. U skladu sa širinom ponude, raspon cijena je adekvatno širok: od 139.900 kuna za Yaris Cross Luna s benzinskim motorom do 260.800 kuna za vrhunski opremljen Yaris Cross Premiere hibrid s pogonom na sve kotače. Ne zaboravimo 10 godina jamstva na hibridnu bateriju i do 10 godina jamstva na vozilo uz Toyota Relax paket.

Foto: Mario Poje, Mikloš Lang

Poseban prilog: AUTORADIO

Prilikom službenog predstavljanja Toyote Yaris Cross, održanog 7. rujna 2021. godine u Zagrebu, intervjuirali smo direktora tvrtke Toyote Croatia, gospodina Krešimira Bagu. U sljedećem tonskom zapisu u kratkim crtama predstavlja Yaris Cross, referirajući se prije svega na sjajan uspjeh modela Yaris koji je osvojio titulu Europskog automobila 2021. godne, čime novitetu iz B-SUV segmenta pruža najbolju tržišnu startnu poziciju.

U nastavku razgovora gospodin Bago pojašnjava Toyotinu poziciju u ovim “nezgodnim” vremenima, gdje osim posljedica pandemije, na usporenu prodaju novih automobila negativno utječe i nepredviđena, globalna nestašica mikroprocesora. Međutim u Toyoti su optimistični te očekuju skoru normalizaciju isporuka. U tom svjetlu, Toyota Croatia ima i vrlo ozbiljne planove za sljedeću godinu.