Vozili smo

Vjesnik preobrazbe legendarne milanske marke

         Premijera Alfinog modela uvijek je važan moment za autoindustriju jer proizvodi iz Milana kreiraju dizajnerske trendove i postavljaju referencu dinamične vožnje.

         Tako je i ovaj put, jer konačno je stigao Alfin prvi kompaktni SUV, model koji označava revitalizaciju marke fokusirajući se na šarm, dinamiku i ekološku održivost. I dok izgovaramo tri melodične riječi – Alfa Romeo Tonale – obuzima nas i lagana sjeta jer je ovo, kako sada stvari stoje, posljednja Alfa koja će kao gorivo koristiti naftne derivate. Sljedeća Alfina premijera, kada do nje dođe, bit će električno vozilo.

         U Alfi su odredili da će za pet godina proizvoditi isključivo električne automobile. To je relativno kratko razdoblje, a tehnologije i neophodna logistika nažalost ne napreduju adekvatno. Stava smo da tek kada sve relevantne e-tehnologije dosegnu prihvatljivu razinu u pogledu kapaciteta, pouzdanosti i radnoga vijeka baterija, vremena potrebnog za njihovo punjenje uz, dakako, bitno niže nabavne cijene e-automobila od današnjih te jeftiniju električnu energiju na punionicama (koja je po pređenom kilometru sada skuplja od benzina), a zatim i višestruko (u Hrvatskoj barem stostruko) većega broja javnih pristupnih točaka za punjenje, tek tada će vožnja na struju postati masovno prihvatljiva. Zbog kompromisa u pogledu cijene, autonomije i komfora što ih poznajemo posljednjih desetljeća te nepostojanja kvalitetnog tržišta rabljenih e-automoila za kupce manje platežne moći, vožnja na struju će u Hrvatskoj do daljnjega ostati u simboličkim okvirima. Svatko tko ozbiljno i kroz čitavu kalendarsku godinu, bez ograničenja želi koristiti vlastiti automobil, može odabrati samo vozilo s motorom s unutarnjim izgaranjem.

         Zanimljivo, u Alfi ne dijele naš pesimizam i spremni su unutar nekoliko godina promijeniti sve. Riskantan potez? Pokazat će vrijeme, a lansiranje Tonalea označava početak preobrazbe. Tonale je prvi elektrificirani automobil milanske marke sa stoljetnom poviješću koji će Alfu povesti smjerom što vodi ka vožnji s nultim emisijama ugljičnih dioksida. Jasno su poručili da nema predomišljanja na putu prema elektrici, a faze su već definirane. Za sada Tonale dolazi kao elektrificirani benzinski blagi hibrid, a sljedeće godine i kao plug-in hibrid. U međuvremenu – također zanimljivo – imamo i Tonale Multijet (dizel), no više o tome kasnije. Do kompletne elektrifikacije marke uslijedit će još dva nova električna modela planirana za 2025. i 2026., a gama bi trebala postati čisto električna 2027. godine.

         No pustimo sad tu, iz ove perspektive vrlo daleku i neizvjesnu budućnost i posvetimo se modelu koji je pred nama. Krenimo s dizajnom koji najbolje možete ocijeniti s priloženih fotografija – međutim, važna napomena: uživo automobil izgleda bolje! Prevladava elegancija koja je u određenom smislu umirujuća, bogata zanimljivim detaljima. Na primjer, prednja svjetla valovite teksture, prepoznatljivi element istoimenog konceptnog automobila koji, posebno navečer, imaju snažan scenografski efekt. Zatim nos vozila s neizbježnim štitom, naplatci u stilu reinterpretiranih krugova telefonskog brojčanika ili crvene kočione čeljusti s natpisom Alfa Romeo u kurzivu… to su detalji koji entuzijaste diraju u dušu. Tonale nije supersportsko vozilo poput Giulije ili Stelvija Quadrifoglio, ali je definitivno vrhunski automobil, dizajniran da bude pragmatičan.

         To je rezultiralo komotnom putničkom kabinom i prostranim prtljažnikom. U kontekstu sličnih modela iz grupacije Stellantis, Tonale (4.528 mm) je 124 mm dulji od Jeepa Compassa i 159 mm je kraći od Alfe Stelvio. Unutarnjim gabaritima je bliži većem susjedu. Ima prtljažnik od 500 litara (Compass: 438 l, Stelvio 525 l). Završna obrada je uvjerljiva, s profiliranim ali udobnim, po želji kožnim sjedalima koja su opcionalno ne samo električno podesiva odnosno grijana nego i ventilirano hlađena. Mjesta u kabini ne manjka, a prtljažnik je vrlo pravilan i dobro obrađen. Ima dvostruko dno, a ispod je ugrađen McPhersonov ovjes koji zauzima podosta okomitog prostora, dok baterija hibridnog sustava (0,77 kWh, teška 13,5 kg) ovdje ne oduzima prostor, naime nalazi se u središnjem tunelu, između prednjih sjedala.

         S puno rada na pripremi proizvodnje ostvaren je veliki iskorak u kvaliteti završne izrade. Tonale se, kao i svaki Alfa Romeo proizvodi na tlu Italije, konkretno u pogonu Pomigliano d’Arco kod Napulja. To je tvornica koja već pola stoljeća izbacuje Alfe, još od doba Alfasuda, a ukupno ih je tamo proizvedeno oko 5 milijuna. Prioritet je kvaliteta, naglašava gospodin Jean-Philippe Imparato, izvršni direktor Alfa Romea. Svjestan je nedostataka koji su karakterizirali neke prijašnje Alfine proizvode zbog čega je marka s vremenom izgubila dio dragocjenog kredibiliteta. Danas je sve drugačije. Alfa Romeo je dio Stellantisa, a direktor grupe, gospodin Carlos Tavares, postavio je jasna pravila igre. Prvi članak Stellantisovog statuta odnosi se na marke koje grupacija okuplja i glasi: tko ne zarađuje, mrtav je. Dakako, bez kvalitete nema ni zarade, zato nema više ni Alfi s polovičnim rješenjima. To je također dio strategije održavanja vrijednosti automobila. Zaposlenici pogona Pomigliano d’Arco pokazali su spremnost i fokusiranost na kvalitetan rad, za kvalitetan proizvod. Znaju oni svi jako dobro: ako se čuje samo jedna škripa, jedan “cvrčak”, auto ne napušta tvornicu.

         Interes za Tonaleom je ogroman na svim europskim tržištima. Paleta motora za sada nudi tri agregata. Prvi, 1.5 Hybrid s DCT7 automatskim mjenjačem dostupan je u dvije izvedbe, sa 130 i 160 KS. To je blagi hibrid s 48-voltnim elektromotorom, nedavno predstavljen u modelu Jeep Compass. Razlika u snazi proizlazi iz tipa turbopunjača – s fiksnom ili varijabilnom geometrijom. Drugi agregat je dizelski sa 130 KS u izvedbi Tonale 1.6 Multijet TCT6. Treći motor očekujemo tek sljedeće godine: plug-in hibrid oznake 1.3 GSE PHEV Q4 sa 190 ili 275 KS, gdje kratica Q4 znači pogon na sve kotače.

         Tonale dolazi uz pet paketa opreme zvučnih naziva: Super, Sprint, Ti (Turismo internazionale), Veloce i Speciale. U kombinaciji s dvama motorima (1.5 Hybrid i 1.6 Multijet) u konačnici imamo 9 izvedbi. Početni benzinski model Super ima cijenu do registracije koja iznosi 289.900 kuna, s tim da je dizel samo 5.000 kuna skuplji. Od trenutno dostupnih izvedbi najskuplji je Tonale Speciale sa 160 KS i košta 370.900 kuna.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.